Läs mer: Tågstoppet framflyttas men SJ är förberedda
Läs mer: Flera rälsbrott orsakar totalstopp tågtrafiken
Läs mer: Stopp i tågtrafiken genom Kiruna
Förra veckan var det stopp i tågtrafiken mellan Gällivare och Kiruna på grund av ett urspårat tåg. Vilket innebar att LKAB fick lösa transporterna efter sträckan med lastbilar för produkter från Malmberget till Narvik, men förseningar uppstod.
– De blev försenade på grund av det långa stoppet. Det som kanske var allvarligare var att det går ett tåg per tag från Luleå upp till Malmfälten med cement, olja och bentonit som vi blandar i vår järnmalmspellets och reningskalk som vi har i rökgasreningen i våra verk. Där fick vi sätta in lastbilar som har rullat sedan förra stoppet, men det innebär också att våra lager på de här ämnena är låga. Så det här stoppet nu hade kunna bli betydligt allvarligare om det hade varat i flera dagar, säger Anders Lindberg.
Om torsdagens rälsbrott mellan Luleå och Boden blir långvarigt kan det även drabba SSAB.
– Dessutom så klipper det här försörjningen av järnmalmsprodukter söderut mot Luleå. Hade de blivit långvarigt så skulle det drabba framför allt vår kund SSAB. Men prognosen nu är att det ska vara igång ikväll och då klara vi oss med blotta förskräckelsen.
På LKAB hoppas man att felet ska vara åtgärdat till kvällen.
– Vi håller tummarna att det rullar och går ikväll för då klara vi oss. Redan nu har det orsakat ökade kostnader för oss i och med att vi måste köra lastbilar istället för tåg.
Vi nyss besked här att det även är stopp från Riksgränsen till Boden och tågtrafiken genom Kiruna är stoppad just nu på grund av ett elfel.– Det lät verkligen inte bra. Vi eftersträvar en störningsfri produktion och det är så att järnvägen är vår livlina. Både att få ut de färdiga produkterna och att få de varor vi behöver för att våra verksamheter både under jord och på verken ska fungera. Så det får vi följa utvecklingen på.