Svante kräver övergångsställe vid dagis

Svante Henelund (C) står i korsningen Brytaregatan-Adolf Hedinsgatan och tittar på trafiken som passerar. Här behövs ett övergångsställe, konstaterar han.

l Svante Henelund (C).

l Svante Henelund (C).

Foto: Åsa Poromaa

Kiruna2010-06-20 06:00
Svante Henelund passerar ofta korsningen Brytaregatan-Adolf Hedinsgatan. Han har noterat att trafiken är hård. Och funderat över det faktum att det saknas övergångsställe, trots att det ligger ett dagis strax nedanför korsningen. - Oroliga småbarnföräldrar har ringt mig och påtalat problemet. Och jag håller med dem. Det borde finnas ett övergångsställe här, säger han.Folk stannar
- Det är en 50-sträcka, men hastigheten är inte problemet eftersom dagisbarnen har föräldrarna med sig. Problemet är att bilarna inte stannar och då krävs ett övergångsställe, säger Svante Henelund som är medveten om att ett övergångsställe kan medföra risker när gångtrafikanterna räknar med att bilisterna stannar.- Men i Kiruna har vi inte det problemet. Här stannar man vid övergångsställena, säger han som ska kontakta kommunens trafikingenjör Joel Ahlqvist i ärendet.- Jag ska se om han kan ta det här på delegation. Han är klok och kan säkert ordna det. Annars tar jag upp frågan som ett ärende i miljö- och byggnämnden i september.Men Joel Ahlqvist håller inte med om att det krävs ett övergångsställe på platsen.Trygghetsfråga
- Det är upp till politiken att avgöra, men jag skulle inte föreslå det. Det här är mer en tryggetsfråga än en säkerhetsfråga. Generellt sett är gångpassager säkrare än övergångsställen, men övergångsställen känns tryggare, säger han och fortsätter:- Hade det varit en lågstadieskola i närheten så hade det varit en annan sak. Men i det här fallet är det ett dagis och dit går barnen tillsammans med föräldrarna.Joel Ahlqvist berättar att Zebraregeln, som tvingar bilisten att stanna för gångtrafikanter vid övergångsstället, har ökat antalet olyckor eftersom fotgängarna inte är uppmärksamma på trafiken. Trafikverket har därför ersatt många övergångsställen med gångpassager.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om