Svante Henelund passerar ofta korsningen Brytaregatan-Adolf Hedinsgatan i Kiruna. Han har noterat att trafiken är hård och funderat över varför det saknas ett övergångsställe trots att det ligger ett dagis strax intill. När oroliga föräldrar kontaktade honom i frågan så bestämde han sig för att agera.
- Jag har tagit upp ärendet i miljö- och byggnämnden två gånger. Första gången fick jag en gäspning till svar, men jag nöjde mig inte med det utan tog upp det igen, säger Svante Henelund och fortsätter:
- Trafikingenjören Joel Ahlqvist menar att man bygger in en trafikfara om man markerar övergångsstället. Han säger att det blir farligare än det är i dag eftersom det finns risk för att folk går ut på gatan utan att se sig för. Men om folk säger att det är ett problem att ta sig över gatan så måste man lyssna på dem.
I dag har korsningen en så kallad gångpassage, en övergång utan målade ränder och Herr Gårman-skylt. Hastighetsgränsen på Adolf Hedinsgatan är 50 kilometer i timmen.
Trafikingenjören Joel Ahlqvist utreder ärendet och enligt honom handlar frågan om vad kommunen ska fokusera på - säkerhet eller trygghet. Han säger att ibland går faktorerna hand i hand. Andra gånger går de stick i stäv med varandra.
- Gångpassager är bättre säkerhetsmässigt, medan övergångsställen ökar tryggheten. Zebralagen som tvingar bilisterna att stanna vid övergångsställen, har ökat antalet olyckor. Därför har Trafikverket plockat bort de flesta övergångsställena i länet, säger han och berättar att han tittar på flera olika lösningar för korsningen, bland annat en hastighetssänkning.