Flätad i tidens älv
Med traditionella mönster och historiska bilder som överförts till både glas och screentryckta plåtar tolkar han sitt eget samiska arv.
Konstnären Tomas Colbengtson har själv rötter i det samiska och är född och uppvuxen i Tärnaby. Sedan ett 20-tal år arbetar han på heltid som konstnär och gästlärare på Konstfack i Stockholm. Nu gästar han Kiruna stadshus med sin utställning som består av både graalglas och olika motiv i form av screentryck.
- Mycket av den här utställningen handlar om området kring Tärnaby men man kan mer se det som en dröm för det är ingen direkt dokumentation. Många av grundbilderna är från bildarkiv från sekelskiftet 1800-1900 men några är även egna fotografier. Allt är egentligen fotobaserat, säger Tomas Colbengtson.
Hornslöjd
Redan när Tomas gick ut grundskolan väcktes intresset för en vidareutbildning inom konsten. Den enda egentliga konstutbildningen han fick på hemmaplan var hornslöjd med dess traditionella mönster och former.
- Nu när jag ser tillbaka är det egentligen slöjden som är grunden för mig i bildkonst och även formerna. Jag har velat hitta något att göra utöver slöjd eftersom det är ganska traditionsbundet.
Inkapslade minnen
I de olika glaskonstverken finns bilderna inkapslade för evigt. Det kan vara såväl minnesbilder eller starka händelser som exempelvis tvångsförflyttningarna som gestaltas i bilderna. Tekniken han använder är något som kallas överfångsglas där bilden som trycks på ett stycke glas sedan kapslas in i flera lager glas.
De screentryckta verken kan ofta sägas bestå av ett collage. Samma tankar ligger dock bakom de stora bilderna som i de lite mindre som ligger inkapslade i glaset.
Drömmar
- Det finns inget centralt perspektiv utan det finns flera olika nivåer i collaget. För mig blir det mer en minnesbild eller en drömbild snarare än ett verkligt landskap.
På lördag den 4 februari klockan 13.00 har utställningen Flätad i tidens älv vernissage i konstnärens närvaro. Utställningen hänger i Kiruna stadshus ända till den 3 mars.