Stressigt miljardarbete väntar i Kiruna

Banverkets idéstudie om ny järnväg runt Kiruna är klar.
Ett tufft arbete stundar för Banverket. Tidsprogrammet är pressat och projektet komplicerat.
2012 måste nya järnvägen stå klar. Prislappen ligger på 1,5?3,5 miljarder kronor.
LKAB ska betala, enligt Banverket.

KIRUNA2004-11-25 06:30
Allt började förra hösten. Att brytningen i Kirunagruvan skulle påverka järnvägen stod klart redan tidigare. Men LKAB informerade då om att sprickbildningen skulle avancera snabbare mot Kiruna än tidigare beräkningar. Dessutom bedömdes denna påverka stora delar av nuvarande stadsbildningen i samhället.<br> ? Vi blev överraskade, säger Jan Hertting, chef för Banverkets norra banregion, som tillsammans med medarbetarna snabbt drog igång ett arbete enligt ett mycket snävt tidsschema.<br>Man bygger nämligen inte en ny järnväg till nästa måndag.<br>Processen är lagbunden, planeringen lång och tidskrävande med många samråd. Och kanske är Kirunaprojektet ett av de tidsmässigt mest pressade i Banverkets historia.<br>Måste vara klar till 2012<br>Sprickbildningen gör att järnvägen måste stå klar redan 2012.<br> ? En unik planeringssituation, bedömer Jan Hertting, och inräknar också den rätt komplicerade bilden i Kiruna med många olika intressen som eventuella nya malmfyndigheter, renskötsel, naturvård och läget för Kirunas nya tätort.<br>Banverket gjorde först en riskanalys. Hur länge kunde man hålla igång nuvarande järnväg genom Kiruna?<br>I första hand måste viadukten över vägen till Ön tas bort. Den är känslig och en järnvägsbank byggs i stället. Omformarstationen i närheten ersätts 2008.<br>En idéstudie är klar och presenterades på onsdagen. Där skissas på tänkbara lösningar för en ny järnväg runt Kiruna. 2009 måste första spadtaget tas.<br>I idéstudien finns en rad delmål som Banverket satt upp. Det handlar bland annat om att ny järnväg ska vara klar innan den gamla stängs, tillgänglighet för medborgare i form av resecentrum och rennäringens behov.<br>Har sin åsikt klar<br>En förstudie körs omedelbart igång. Den ska vara klar om ett år.<br> ? 2007 kan vi ta beslut om vilket alternativ vi anser bäst, förklarar Banverkets utredningsledare Malin Fahller. Eventuella överklaganden kan försena processen, tillägger hon.<br>Banverkets kostnadskalkyl pekar på 1,5?3,5 miljarder kronor för en ny järnvägsdragning. Fakturaadressen verkar vara rätt självklar för Banverket.<br> ? Vår inställning är att konsekvenserna av gruvbrytning måste betalas av gruvbrytaren, understryker Jan Hertting.<br>Kiruna kommun har en nyckelroll i planeringen. Järnvägsdragningen är mycket beroende av var den nya tätorten för Kiruna kommer att ligga.<br> ? Vi har ännu ingen information om det. När vi går in i förstudien kommer vi att föra närmare diskussioner med Kiruna kommun hur de tänker sig läget för tätorten, säger Malin Fahller. En klar fördel är om detta är bestämt 2007 när vi ska ta beslut i järnvägsutredningen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om