Störst risk för strul när husen lyfts

Det är lyften upp och ner som är de mest kritiska momenten när kulturhusen flyttas. Väl uppe på trailern står de ganska säkert. "Vi försöker lyfta dem så få gånger som möjligt", säger Jan-Erik Olovsson, platschef på Peab som ansvarar för husflyttarna.

Ny adress. Arbetarbostaden B5 får ny adress imorgon. Det är det femte hus LKAB uppförde i Kiruna. År 1899 var det färdigbyggt.

Ny adress. Arbetarbostaden B5 får ny adress imorgon. Det är det femte hus LKAB uppförde i Kiruna. År 1899 var det färdigbyggt.

Foto: Saga Skovdahl

KIRUNA2017-05-24 06:30

Under onsdagen flyttas det första kulturhuset, arbetarbostaden B5, från Bolagsområdet till Luossavaara. Totalt är det sju hus som ska till Luossavaara och ett, Länsmansbostaden, som ska bort mot nya centrum. Peab är huvudentreprenör.

– I första skedet flyttar vi B5, arbetarbostaden, som är det minsta huset. Det flyttar vi under onsdagen och sedan kör vi ett bläckhornshus på torsdag. Sammanlagt kommer vi flytta fem hus före midsommar. Till hösten blir det två till, berättar Jan-Erik Olovsson, platschef på Peab.

Läs mer: "Deras hus flyttas till sommaren"

Peab drog igång projekteringen redan i somras. Det man arbetat mest med vid Luossavaara är att schakta ur och gjuta husgrunderna. I Bolagsområdet står fyra hus "uppallade", redo att flyttas.

– Det är för att trailern som ska frakta husen ska komma in under. Vi har tagit bort grundstenarna runt husen, schaktat ur för balkarna och sedan har vi tryckt igenom balkar. Med domkraft lyfter man upp husen till rätt höjd så att vi trailern kan komma in under, förklarar Jan-Erik Olovsson.

Nu flyttas B5. Vilka risker finns vid transporten?

– Vi har egentligen byggt bort alla risker. Idag (läs: tisdag) har vi provkört sträckan med en tom trailer och tittat så att allt går rakt och fint. Det är allmänheten som är den största risken, att folk kommer för nära transporterna. Och givetvis finns alltid en risk att bilen havererar, men vi har reservbilar som back up. Det finns inte så stora risker med själva transporten, utan det är vid lyften av husen som risken att nått går fel är störst. Men när husen väl är på trailern står de ganska säkert där.

Transporten till Luossavaara kommer att gå rätt långsamt - det är en maxhastighet på 10 kilometer i timmen som gäller. Detta för att minimera uppkomsten av vibrationer i huset.

Lyften upp och ner på trailern är de mest kritiska momenten?

– Ja. Det är alltid en risk när du hanterar huset, för då får du vibrationer i det. Skorstenar eller murstockar kan haverera. Så vi försöker lyfta husen så få gånger som möjligt.

Är det inte bara två lyft det handlar om - upp och ner?

– Nja, det beror på hur de står på Bolagsområdet och hur de ska köras in i Luossavaara. Vissa delar kan du få ställa av och ta om för att de ska stå på ett annat vis här uppe, förklarar Jan-Erik Olovsson.

Vad väger B5?

– Själva huset väger 82 ton, så det är inget tungt hus. Bläckhornen väger 89 ton och det tyngsta huset, Ingenjörsvillan, väger 230 ton. Men den exakta vikten får vi när vi lägger huset på trailern, då väger man det. De här siffrorna har vi fått fram när vi gjort beräkningar med ett kalkylprogram.

Vad är nyckeln för att lyckas med husflyttarna?

– Det är att ha ett bra team. Vi har sytt ihop ett bra arbetslag där alla driver åt samma håll och vi har jobbat bort alla hinder tillsammans. Det är viktigt för alla att det här lyckas och blir ett bra projekt. Speciellt när vi kommer till Hjalmar Lundbohmsgården, eftersom det är ett så viktigt kulturhus.

Ni har "jobbat bort hinder" sa du. Vad för slags hinder syftar du på?

– Det dyker alltid upp smågrejer efter vägen. Men att man hittar en bra transportväg är viktigt. Vi har ändrat transportvägen och kommer att köra igenom ett rivningsområde vid gamla järnvägsstationen, det hade vi inte tänkt från början. Men i vintras såg vi att det bästa är att vi kör genom rivningsområdet.

Där arbetar ett annat företag just nu.

– Så vi har fått samordna med dem för att kunna använda det området, fortsätter Jan-Erik Olovsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!