Stororder till Kiruna
Malmvagnstillverkaren Kiruna Wagon går utanför LKAB-sfären. Boliden vill ha 25 sligvagnar för rutten Gällivare-Rönnskär. Och Kiruna Wagon har större ambitioner än så.
FÅR ORDER. Kiruna Wagon får tillverka 25 aligvagnar åt Bolden.
Foto:
Vagnen är helt ny, men bygger på teknik från den malmvagn som företaget gör åt LKAB. Sligvagnen ingår i ett system där Boliden ersätter nuvarande orationella system att köra sligen i tunnor. Vagnarna får sidotippning för lossningen.- Om det tar fem timmar att lossa ett tunntåg kommer den tiden att minska till en timme med nya vagnarna, säger Fredrik Kangas, Kiruna Wagons konsortiechef, till Kuriren.Nya vagnen blir täckt. Av miljöskäl måste sligen nämligen fraktas så att inget hamnar i terrängen längs banan.Med LKAB-vagnen och nu Bolidenvagnen i ryggsäcken blickar Kiruna Wagon mot fjärran länder. LKAB och Boliden är utmärkta referenser. Dessutom rullar många traditionella tunnvagnar över hela världen.Referens
- Det finns inte så många tillverkare av malmvagnar och efterfrågan är stor. De vagnar som rullar i dag är enklare och behov finns av effektivare logistiksystem. Vi vill skapa tillväxt i våra företag genom att nå nya marknader.Kiruna Wagon hoppas fortfarande att få serietillverka LKAB:s vagnar för underjordstågen. - Vi förutsätter att vi får vara med och räkna där, säger Fredrik Kangas.Håkan Zerpe
Kiruna Wagon etablerades som ett konsortium 2004 med delägarna Nybergs Mekaniska, Rönnqvist & Wettainen samt KGS. Alla tre är väletablerade företag i Kiruna på verkstadssidan. Uppgiften var att konstruera och tillverka LKAB:s nya malmvagnar. Inom kort är 500 av de 750 vagnarna levererade. LKAB har uttalat stor belåtenhet med leveranserna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!