Stororder förlorad
Utvecklingen och tillverkningen av LKAB:s första vagnar till den nya huvudnivån hamnar i Kanada. Därmed riskerar Kiruna att mista en order på över en halv miljard kronor.
Enligt LKAB:s egna regler ska lokala företag gynnas om anbuden kan ses som likvärdiga. Men enligt Ulf Lindström var Kiruna wagons pris skyhögt, även om man räknar med att en tredjedel av företaget ägs av LKAB och att affären görs i kanadensiska dollar. Vem som ska serietillverka de 200 nya vagnarna med tillbehör är oklart. Det rör sig om ett jobb värt en halv miljard kronor - och ett 50-tal arbetstillfällen. - Kiruna wagon är bra på att tillverka. Det talar för dem. Då slipper vi också långa transporter, säger Ulf Lindström som tror att anbudsförfarandet startar i slutet på 2010. Enligt Daniel Eneslätt på IF Metall är 300 medlemmar i Kiruna arbetslösa - och siffran ökar. - Arbetsmarknaden i Kiruna är väldigt kärv. Det här är oerhört dålig tajming av LKAB. Kvaliteten och kompetensen finns här. Kiruna wagon har också sin verkstad på LKAB:s industriområde. Enklare än så kan det inte bli. Det här är som att gå över ån efter vatten, säger han. Kuriren har utan framgång försökt att få tag i Fredrik Kangas, konsortiechef på Kiruna wagon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!