Storbråk om järnvägstunnel

Tunnel eller inte tunnel?
Konflikten pågår mellan LKAB och Kiruna kommun angående den nya järnvägsdragningen
- LKAB agerar helt absurt, säger kommunalrådet Kenneth Stålnacke (s).

KIRUNA2007-01-10 06:00
Kuriren berättade i går att kommunledningen är bestört över LKAB:s inställning till järnvägsdragningen. I en skrivelse till kommunen klargör nämligen LKAB att de kan tänka sig en etappvis järnvägsutbyggnad och att en tunnel genom Luossavaara kan bli aktuellt först på lång sikt.
- Ett senare skede innebär när det finns behov att ta marken i anspråk, säger Göran Olovsson, LKAB.
I LKAB:s framtidsvision, som presenterades i mars 2006, ingick en tunnel genom Luossavaara. Men när den nya järnvägen står klar 2012, vill inte längre LKAB att den inbegriper en tunnel.
- Nej, ingen tunnel. Vi har fått ny kunskap om hur sjömalmen utvecklar sig, kunskap som vi inte hade i mars 2006, säger Göran Olovsson.

"Skitsnack"
Kenneth Stålnacke avvisar LKAB:s förklaring som "rent skitsnack" och poängterar åter att tunneln är en förutsättning för en positiv samhälssutveckling i nordvästlig riktning.
- På ett sätt förstår jag hur de tänker - de ser till ekonomin. Men samtidigt är det helt obegripligt. Blir det ingen tunnel kommer ingen att vilja bygga i det området. Det blir som ett industriområde. Då drar staden istället åt nordost och det vill LKAB absolut inte, säger Kenneth Stålnacke.
- LKAB måste vara med och bidra till en positiv centrumbildning i nordväst. De måste tydliggöra vad de menar. Nu agerar de helt absurt.

Tunnel orealistiskt
Enligt Kenneth Stålnacke har signalerna från LKAB, fram till i måndags, hela tiden pekat på en tunnel genom Luossavaara.
- Vi kan aldrig acceptera en etapplösning, det kan vi inte leva med. Jag har hela tiden förutsatt att deras vision har någon slags förankring i ledningen.
På Banverket menar man att tunnelalternativet i dagsläget är orealistiskt.
- Rent järnvägstekniskt är en dragning runt Kirunavaara utan tunnel det mest realistiska. Men sett ur ett stadsperspektiv förstår jag att tunneln behövs, säger Robert Eriksson, Banverkets projektledare.
- Tunnelalternativet innebär en fördyrning med två miljarder. Vårt uppdrag är att ersätta dagens funktion, vilket vi gör utan en tunnel. För att fatta ett annat beslut behövs ett nytt uppdrag från regeringen. Nu är det upp till kommunen att ta fram så mycket fakta som möjligt som talar för en tunnel.

Beslut i februari
Kirunapartisten Lars Törnman säger sig aldrig ha hört talas om att LKAB förespråkat en tunnel och att fullmäktiges beslut i måndags vilar på sankmark.
- Beslutet faller på egen orimlighet. Banverket kommer inte att kasta in pengar för en tunnel när LKAB säger att den inte behövs, och inte näringsministern heller, säger Lars Törnman.
Slutgiltigt beslut om var järnvägen ska dras fattas av Banverket i början av februari. Därefter lämnas en tillåtlighetsprövning in till regeringen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om