Stora förändringar väntar för skidspåren

Snart börjar nya sträckningen av E10 byggas och stora förändringar av skidspåren på Matojärvi och Varggropen väntar. En slinga på 3,5 kilometer ska fungera som tillfällig lösning på Matojärvi. Men för att använda jägarspåret får skidåkarna ta av sig skidorna och gå över vägbygget.

Förändringar. Spåren på Matojärvi kommer att skäras av under byggtiden av E10.

Förändringar. Spåren på Matojärvi kommer att skäras av under byggtiden av E10.

Foto: Maria Unga

Kiruna2017-09-28 17:08

Byggandet av nya E10 börjar i slutet av oktober. Under byggtiden, som beräknas till ungefär två år, så kommer skidspåren och de så kallade World cup spåren med världscup status skäras av och inte gå att använda. Som en tillfällig lösning har Trafikverket, kommunen och idrottsföreningarna enats om ett 3,5 kilometer långt spår på Matojärvi, på den södra sidan av vägbygget.

– Den har vi blivit lovade att få innan säsongen börjar. Delar av spåret är helt nytt, man kommer bland annat att flytta bron som har varit i "himlabacken" till spåren som går från Camp Ripan rakt ner, där kommer det att vara en bro, säger Karin Niva.

Hon har varit med och tittat på den tänkta dragningen tillsammans med kommunen, skidklubbarna, Trafikverket och spårentreprenören.

– Det var ett bra gäng som var runt och tittade och det ser bra ut, säger Karin Niva.

Den så kallade länken, ett spår mellan Matojärvi och Varggropen, som Trafikverket ett tag såg ut att dra tillbaka, ser nu att bli verklighet. Men den kommer att vara färdig först när vägbygget är klart.

– Det betyder jättemycket. Den är tänkt att användas av skoteråkare, skidåkare och vår förhoppning är att det också ska bli en rullskidbana, säger Karin Niva.

Även spåren på Jägarspåren och hundspåren kommer att kräva en tillfällig lösning innan en portal kan vara på plats. Det kommer att finnas en passage, men där måste skidorna tas av och åkaren får gå genom vägbygget.

– Vem ansvarar för den säkerheten? Ska det finnas någon åldersgräns, här åker ju barn och ungdomar, vid vilken ålder kan man passera här? Det låter farligt och inte alls bra, säger Karin Niva som hellre vill ha en tillfällig tunnel som passage.

Enligt Trafikverket så finns det en tydlig beskrivning i handlingarna att det ska finnas en säker passage för skidåkarna att ta sig över på andra sidan.

– Jag ser inga farhågor med det, det kommer nog att flyta på bra och vi ska naturligtvis bevaka det här också, säger Peder Larsson, Trafikverket.

Hur ska bevakningen gå till?

– Vi är ju på plats dagligen och tittar till arbetsområdet och så ska vi ta upp det med entreprenören så att man får göra någon form av kontrollprogram så att det hålls öppet. Nu vet jag inte hur de kommer att jobba om de har fyradagars vecka till exempel så kan man ju föreslå att de plockar undan alla arbetsgrejer och se till att det finns ett fint skidspår där. Men det är en lösning vi får titta på beroende på hur de kommer att jobba, men det är av största vikt att minimera störningarna för skidåkarna, säger Peder Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om