Stopp för malmtrafiken

Trafiken på Svappavaara banan ligger nere sedan torsdag s kvällen. Tågstoppet påverkar både LKAB:s och Northland resources transporter.

Banan skadad. Det var när ett tåg lastat med järnmalmskoncentrat från Northland Resources körde ut från omlastningsterminalen i Pitkäjärvi som en vagn fick ett hjulaxelbrott.

Banan skadad. Det var när ett tåg lastat med järnmalmskoncentrat från Northland Resources körde ut från omlastningsterminalen i Pitkäjärvi som en vagn fick ett hjulaxelbrott.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2014-09-26 19:04

Svappavaarabanan är ett stickspår till Malmbanan. Där kör godståg med last både för Northland och LKAB.

Under torsdagskvällen blev det ett brott på en hjulaxel på en malmvagn när den skulle passera ut på banan från Northlands lastningsterminal i Pitkäjärvi. Vagnen skadade sliprar och räls på cirka en och en halv kilometer av banan, mellan Pitkäjärvi och Aptas.

- Vi vet att en växel inne på Northlands terminalområde är skadad, säger Fredrik Rosendahl, Trafikverkets underhållschef.

Innan reparationsarbetet är klart, är det totalstopp på banan. Trafikverket tror att trafiken ska kunna starta igen om en vecka, fredagen den 3 oktober.

För LKAB:s del innebär det att den malm som producerats i Svappavaara och som sedan skickats till Malmberget för att överkapaciteten där ska kunna utnyttjas, blir kvar på orten.

– Det rör sig om ett tiotal tågset, säger Anders Lindberg på LKAB.

– Däremot kommer ingen kund att påverkas.

Trafikverket har för Northlands räkning undersökt om det skulle gå att köra järnmalmskoncentratet med lastbil till Kiruna för att där lasta om till järnväg.

– Det är möjligt, vägen håller för 80 ton, säger Trafikverket.

Niclas Dahlström, informationschef på Northland resources , säger att företaget under helgen kommer att undersöka om järnmalmskoncentrat finns i tillräcklig mängd i Narvik eller om man måste köra lastbil ända från Kaunisvaara till Kiruna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!