"Staten tar inte sitt ansvar i Kiruna

Nattlig beredskap införs nu vid Kiruna flygplats efter överenskommelse mellan landstinget och Swedavia.

Kiruna2012-01-28 06:00

Överenskommelsen gäller året ut enligt landstingsrådet Kent Ögren. Trafikverkets beslut tidigare om vilka av landets flygplatser som ska ha funktionen som beredskapsflygplats, och därmed nattöppet, innefattade inte Kirunas flygplats.

I stället ansåg Trafikverket att Gällivare flygplats var mer lämplig som beredskapsflygplats i landets nordligaste region och stod därmed för alla tillhörande kostnader efter 1 januari 2012.

Nödd och tvungen
Efter lokala opinionsyttringar tar nu landstinget, åtminstone tillfälligt, på sig kostnadsansvaret för att upprätthålla beredskap vid Kiruna Flygplats.

Kent Ögrens grundinställning är att infrastruktur och "fungerande sjukvård" är ett statligt ansvar som staten inte tar i Kiruna.

Därmed motiveras landstingets åtagande menar han och hänvisar till liknande landstingsexempel i övriga landet.

I fredags redovisades en muntlig överenskommelse, en gentlemens agreement, som senare ska formaliseras i ett avtal mellan Swedavia och landstinget som innebär att beredskapen vid Kiruna flygplats säkras året ut.

-  Det här innebär att verksamheten ska fungera från och med fredag i Kiruna och vi förstår att vi måste betala och Swedavia har sagt att de är beredda att fixa den här tjänsten även om de formella papprena inte skrivits på, säger han och menar att Kirunas geografiska läge och klimat gör landstingets åtagande absolut nödvändigt.

Påverka staten
Långsiktigt ska landstinget försöka påverka den svenska staten att tillhandahålla de finansiella förutsättningarna för Trafikverket att utöka antalet beredskapsflygplatser i landet, med bland annat Kiruna flygplats.

-  Gör inte staten det får landstinget gå in och ta det ansvaret, säger Kent Ögren i övertygelse om att länets övriga invånare har samma uppfattning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om