Stark tro på Lappmalmen
LKAB satsar 15 miljoner kronor på att utreda en mineralisering som är belägen öster om stadskärnan. Den så kallade Lappmalmen kan förändra förutsättningarna för framtidens Kiruna. Malmen har okänt djup och utbredning söderut.
Existensen är ingen nyhet. I början av 1960-talet sågs Lappmalmen i de geofysiska mätdata som LKAB hade. Den genomborrades första gången 1965 och befann sig bestå av rik magnetit och hematit.
I en avhandling från 1973 gjordes en sammanfattning av de kända data som fanns gällande de geofysiska mätningarna i Kirunaområdet och borrningarna på Lappmalmen.
40 borrhål
Ett 40-tal borrhål hade då borrats i området. Endast några få hål hade nått ner till Lappmalmen. Borrprofilerna visade att malmen var öppen, att man inte kunde hitta avgränsningen, åt söder och nedåt.
Klart är att malmens övre yta ligger 400 meter ner i marken. Den beräkning som gjorts visar att 260 miljoner ton råmalm med 47 procents järnhalt kan finnas i Lappmalmen.
- Det är ett antal årsproduktioner i Kirunagruvan, säger Anders Furbeck. enhetschef för Total Quality Management på LKAB.
Det är alltså fråga om rätt stora mängder malm.
Bedömningarna är alltså baserade på gamla geofysiska mätningar och de gamla borrhålen. Nu ska LKAB göra en ordentlig bedömning av Lappmalmen med nya förfinade metoder och med hjälp av både gamla och nya borrhål.
- Vi planerar för tre års undersökningsprogram och satsar cirka fem miljoner kronor per år. Malmen kan vara betydligt större än vad som tidigare framgått, säger Anders Furbeck utan av vilja spekulera vidare.
Blockerad fyndighet
LKAB:s förnämliga marknadsförutsättningar är en grund för intresset för Lappmalmen. Men även det faktum att LKAB:s nuvarande brytning går allt längre in under Kiruna centrum och närmar sig Lappmalmen.
- Vi får därmed bättre förutsättningar att ta ut Lappmalmen via nuvarande Kirunagruvan i det fall Lappmalmen är brytvärd.
En annan prospektör, Equinox, hade tidigare ett undersökningstillstånd i området och blockerade därmed ut LKAB. Eftersom Equinox inte gick vidare med projektet tappade man tillståndet och LKAB söker nu undersökningstillstånd för Lappmalmen. Klartecken väntas till sommaren och i så fall drar LKAB igång redan i höst.
Kinkigt läge
Malmens läge är en smula kinkigt. Utbredningen som man känner i dag till begränsas av Varggropen i söder, Sandstensberget i väster, Kurravaaravägen i öster och Nukutusvaara-Nukutusjärvi i norr.
Just i Lappmalmsområdet går en av korridorerna för ny järnväg runt Kiruna. Och ett alternativ till nya bostads- och centrumområdet i Kiruna är just åt nordost.
LKAB har tidigare pekat åt nordväst med hela handen för att undvika framtida intressekonflikter samhälle-gruva.
Har er ansökan något att göra med diskussionerna kring ny järnväg och läge för nya Kiruna?
- LKAB strävar alltid efter att bredda malmbasen. Men vi tycker att det finns argument nog sedan tidigare med bakgrund till den deformation som kommer från Kirunagruvan. Anledningen till att vi börjar nu är att marknaden ropar efter malm och att Equinox släppt sitt tillstånd.
Anders Furbeck erinrar om att det i sak inte spelar någon roll om det är LKAB eller Equinox som har tillståndet.
- Det hade varit lika försvårande för järnvägen om Equinox haft tillståndet, en mineralisering som har starkt riksintresse.
Någon eventuell start för brytning vågar inte Anders Furbeck sia om. Inte annat än att den ligger långt fram i tiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!