Trafikverket har på uppdrag av regeringen utrett om det går att ha ett nät av flygplatser som dygnet runt kan hålla en grundläggande beredskap. Bland annat för att kunna ta emot flygplan med akuta eller på annat sätt prioriterade sjuktransporter, räddningsinsatser och andra uppdrag inom krisberedskap.
Arbetsmiljöfråga
I dag bygger beredskapen på Kiruna flygplats på frivillighet men endast fram till den 1 september. I längden fungerar det inte, anser flygplatschefen Peter Salomonsson.
- Till dess att det är utrett om vi får betalt för den här tjänsten så har vi sagt att vi ska kunna hjälpa till så gott vi kan, säger han och fortsätter:
- Där kan inte jag som flygplatschef på frivillig basis tillåta att SOS Alarm ringer runt till både min personal eller i det här fallet LFV:s personal. Jag äger arbetsmiljöansvaret för all personal på flygplatsen och det här är en arbetsmiljöfråga om man blir väckt mitt i natten.
Befarar ökning
Flygplatsen i Kiruna ägs av det statliga Swedavia och beredskapen handlar om fem-sex timmar per dygn utöver de ordinarie öppettiderna. Hittills har det varierat mellan 10-20 akuta utryckningar men Peter Salomonsson tror att det kan öka dramatiskt när akutkirurgin läggs ned.
- Vi kan snarare se en fördubbling, ett 40-50-tal som kommer att bli möjliga nu när vi inte har någon akutkirurgi.
I utredningen har de tagit fram två alternativ, tio respektive tolv flygplatser i Sverige ses som strategiska men Kiruna är inte en av dem i något av alternativen. Förslagen kan bli verklighet redan under 2012 och kommunen har också reagerat.
"Oerhört viktigt"
- Vi har skrivit till departementet och påtalat vikten av att ha en beredskap under nätterna, framförallt när kirurgin flyttar. Vi tycker att det är oerhört viktigt när vi har en statlig flygplats och vi hoppas verkligen att de lyssnar på landstinget och oss i den här frågan, säger Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson (S).
Trafikverkets utredare Johan Holmér har inte gått att nå för en närmare kommentar om vad förslaget innebär.