Sprickor tvingar till nya vägar

Det rör på sig inom LKAB:s gruvområde i Kiruna.
På grund av sprickbildningen måste man nu dra om flertalet vägar in till företagets industriområde.

KIRUNA2005-09-19 06:30
LKAB presenterar sina nya vägplaner i det senaste numret av personaltidningen Veckobladet. Enligt Veckobladet visar mätningar att företagets prognoser kring sprickbildningens utbredning fortfarande stämmer. En konsekvens av detta är dock att LKAB:s stängslade industriområde växer och att vägarna inom området påverkas.<br>Redan i höst tvingas LKAB att dra en ny tillfällig sträckning av gång- och cykelvägen. Den som framöver ska gå eller cykla från Krympajärvihållet mot LKAB måste i stället välja Strandvägen.<br>Längre väg till jobbet<br>Även de bilburnas väg kommer så småningom att förändras. Efter flera års brytning av den så kallade sjömalmen, kan LKAB konstatera att markrörelserna under Gruvvägen ökar. Redan nästa år måste därför Gruvvägen stängas nedanför järnvägsviadukten. För persontransporterna ska det byggas en helt ny väg: från viadukten ner till Strandvägen, längs torrlagda Södra Luossa-järvis strandkant, Sjöbangården och sedan vidare upp mot LKAB. Tanken är att gång- och cykelvägen så småningom ska löpa parallellt med denna väg.<br>Den tunga trafiken däremot ska ledas via E 10, Lombololeden och Viscaria.<br>Enligt Veckobladet kommer de som bor centralt och i Kirunas södra delar att få cirka 700 meter längre till jobbet på LKAB. Även de tunga transporterna måste köra längre, cirka sju kilometer.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om