Sprickan flyttar vägen

Vägverket ser framåt.
100 år i tiden ? mot uppsprickningens tidevarv.
Men till en början innebär Förbifart Kiruna troligen bara att E 10 flyttar in mot centrum i olika etapper.
Aldrig någonsin har Vägverket stått inför liknande utmaningar.

KIRUNA2005-08-25 06:30
Både Banverket och Vägverket är i funderings- och planeringstagen på hur man ska lösa kommunikationerna i och förbi Kiruna när uppsprickningen från gruvan äter sig allt närmare samhället.<br>Kuriren har tidigare berättat om Banverkets olika alternativ. Där måste en ny järnväg stå klar redan 2012 och 2007 måste beslut tas om vilket alternativ som ska väljas.<br>För Vägverket är tidsplanen något lugnare.<br>&nbsp;? Någonstans 2012?2015 drab-bas vi på en kortare sträcka och måste flytta E 10. Vi tål också litet mer markrörelser än vad en järnväg gör, förklarar Erik Palmqvist, projektledare inom i Kirunaprojektet inom Vägverket Region Norr.<br>Ombyggd för några år sedan<br>I dag går E 10 längs en ny sträckning via ombyggda befintliga vägar i en båge söder och väster om centrumkärnan. Den sträckningen har bara några år på nacken. Stor turbulens uppstod när det uppdagades att den för 50 miljoner kronor ombyggda leden ganska snart skulle ätas upp av gruvans expansion.<br>I dagsläget pekar mycket på att Vägverket i motsats till Banverket successivt kan göra omdisponeringar av kommunikations-lederna. De vägar som berörs är E 10 och Nikkaluoktavägen. Sistnämnda dock inte förrän kring 2020.<br>För E 10:s del drabbas delen Nikkaluoktarondellen?Kiruna järnvägsstation först. Tanken är då att E 10 leds från Nikka-rondellen längs Silfwerbrandsgatan upp till Hjalmar Lundbohmsvägen och vidare på den tidigare genomfartsleden förbi stadshuset och ner mot befintliga E 10. En tidsmässigt senare variant kan bli E 10 förbi OK/Q8?Obs Stormarknad och ansluta till Hjalmar Lundbohmsvägen.<br>Igenom centrum igen<br>När sprickzonen växer mot cent-rum skulle E 10 gå via Adolf Hedinsvägen.<br>Då hamnar genomfarten åter genom centrala Kiruna?<br>&nbsp;? Jo, och på de samrådsmöten som vi haft har det varit stort motstånd mot den typen av lösning, säger Erik Palmqvist. Man pratar om att leden skulle bilda en barriär.<br>Vägverket menar dock att dessa vägsträckningar kommer att gå på gränsen till den naturliga barriär som sprickzonen kommer att medföra.<br>Först i ett tredje skede blir det fråga om en förbifart. Gabna sameby har i en av Vägverket uppskattad skiss föreslagit E 10 i en korridor längs nuvarande Kurravaaravägen och därefter mellan Sandstensberget och Luossavaara.<br>Norr om Luossavaara<br>&nbsp;? Ett frågetecken är hur länge vi kan ha en väg där där emellan. Om 50?100 år måste E 10 gå norr om Luossavaara.<br>Svindlande tidsperspektiv och för Vägverket unika sådana, understryker Erik Palmqvist och Ulf Eriksson i styrgruppen för Kirunaprojektet.<br>&nbsp;? Har vi överhuvudtaget motorfordon då? Och hur drivs de? frågar sig Ulf Eriksson.<br>&nbsp;? Och om vi åker helikopter om 50?100 år har vi ingen användning för några vägar, tillägger Erik Palmqvist med glimten i ögat.<br>Dyr förbifart<br>En lösning typ Förbifart Kiruna kostar hundratals miljoner kronor. Ungefärlig längd blir 20 kilometer. De successiva omledningarna av E 10 genom Kiruna drar mindre kostnader, några tiotals miljoner kronor.<br>Vägverket kommer också att skissa på en vägkorridor väster om Kiirunavaara, måhända ett mer teoretiskt förslag.<br>Just nu pågår en förstudie som utmynnar i en vägutredning där Vägverket pekar ut vägkorridor och vägstandard. Då är vi framme vid årsskiftet 2006/2007. Samarbetet med kommunen är intimt eftersom vägarna är avhängigt var den nya delen av Kiruna kommer att ligga.<br>&nbsp;? Vi kan ju inte ha vägar utan trafik. understryker Ulf Eriksson.<br><br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om