Sot och föroreningar stora hot mot Arktis

Miljöministrar från de arktiska länderna träffades i Jukkasjärvi för att diskutera de allvarliga klimatförändringarna.- Globala effekter utifrån en snabb förändring av miljön i Arktis betyder att det är en fråga av global betydelse, säger miljöminister Lena Ek.

SKYDDAS. Miljöminister Lena Ek ledde ministermötet där man bland annat kom fram till att man måste stärka samarbetet för att skydda den arktiska miljön.

SKYDDAS. Miljöminister Lena Ek ledde ministermötet där man bland annat kom fram till att man måste stärka samarbetet för att skydda den arktiska miljön.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2013-02-07 06:00

Nu är tanken att länderna i Arktis ska arbeta tillsammans och hitta åtgärder samt dra nytta av tekniska lösningar för att bromsa utsläpp av bland annat sot och andra föroreningar.

Svavel tillhör en av de föroreningar som man hoppas kunna minska och Östersjön tillhör ett av de områden som från och med 2012 har de hårdaste reglerna för svavelutsläpp från fartyg.

Svaveldirektiv
Detta innebär fördyrade kostnader för bland annat stål-, pappers- och skogsindustrin i länet.

Samma sak gäller i Finland, men där har man via statliga satsningar gått in med 30 miljoner euro för att göra det mindre kännbart för industrin.

- Vi har tänkt att svaveldirektivet innebär stora förändringar för logistiken och innebär kostnader som vi måste jobba emot för att också den energiintensiva industrin som exporterar stora mängder produkter inte får högre kostnader, säger Finlands miljöminister Ville Niinistö.

Hårt slag mot industrin
I Sverige handlar det om hundratals miljoner kronor i fördyrade transportkostnader som direkt slår mot industrin längst Norrlandskusten.

- Nu är det den norra halvan av EU som får de här reglerna och vi har verkligen försökt att få med länderna runt medelhavet för de har ännu större problem och det är väldigt sorgligt att vi inte har nått ända fram, säger Lena Ek.

"100 gånger sämre"
Hon jämför de hårdare direktiven för svavelhalten i fartygsbränsle med när avgasrening för bilar infördes. Vidare menar hon också att de kostnadskalkyler som presenterades inledningsvis i svaveldebatten var för höga och syftar på att det hela tiden utvecklas ny teknik, så också inom sjöfarten.

- Fortfarande är det så att även de här tuffare reglerna för sjöfarten ändå är 100 gånger sämre än det som bilarna har och då är det ändå de nya skarpa reglerna, säger Lena Ek.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om