Sommarturismen tangerade rekordet

I fjol slog sommarturismen i Kiruna rekord. I år tangerar man det rekordet - trots finanskrisen. Och läget inför vintern ser bra ut.

MISSFÖRSTÅDD. Festivalgeneralen Peter Thornèus tror att deras ansökan om mer pengar har missuppfattats. Pengarna skulle inte gå till en unik artist utan till att bredda festivalen för att tilltala en större publik.

MISSFÖRSTÅDD. Festivalgeneralen Peter Thornèus tror att deras ansökan om mer pengar har missuppfattats. Pengarna skulle inte gå till en unik artist utan till att bredda festivalen för att tilltala en större publik.

Foto: Johan Sjölund

Kiruna2009-09-17 06:00
- Jag är jättenöjd. Det är väldigt glädjande att vi lyckas tangera rekordet från i fjol under en lågkonjunktur. Det är lite synd att vi inte har siffrorna från campingen. Där tror jag att vi har den absolut största ökningen, säger Kiruna Lapplands vd Peter Thornéus.Kiruna Lappland har valt att fokusera marknadsföringen på tre länder - Tyskland, England och Japan. I vintras satsade också den tyska resejätten Dertours på Kiruna som man kallar Europas Alaska. Och satsningen gick hem. Andelen tyska turister ökade med drygt 80 procent under vintersäsongen. Ökad tysk andel
- Nu ser vi att det gett resultat även på sommaren. Redan i år har vi ökat andelen tyska turister med 26 procent, säger Peter Thornéus och fortsätter:- Vi hade ju också 90 tyska resesäljare som besökte Kiruna i somras. De hade en kanonvecka med toppenväder så det är klart att de har fått upp ögonen för Kiruna. Och det kommer att synas i bokningarna framöver. Det är jag övertygad om.Peter Thornéus berättar att bokningsläget inför vintern är mycket positivt - och att man även där märker en ökning av antalet resenärer från Tyskland.Bättre än i fjol
- Just nu är bokningsläget faktiskt bättre än vid den här tiden i fjol, men det är för tidigt att säga var det slutar. Det är bara att hoppas på att det håller i sig, säger han som ser nya utmaningar framför sig.- Det är bra att vi lyckas locka hit turisterna, men nu måste vi vara på tå så att de tycker att det är värt att komma tillbaka. Vi ska se till att vi håller hög klass på allt från boende till mat och aktiviteter. Det är det som ska skilja oss från andra orter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om