Solenergi ska väcka intresse för teknik

Med hjälp av solenergi ska Kirunas femteklassare få en fiktiv skola i Indien att fungera.

INTRESSE. Genom att göra något annorlunda i undervisningen hoppas man kunna väcka ett intresse hos Kirunas femteklassare för tekniska- och naturvetenskapligaämnen.

INTRESSE. Genom att göra något annorlunda i undervisningen hoppas man kunna väcka ett intresse hos Kirunas femteklassare för tekniska- och naturvetenskapligaämnen.

Foto: Alex Olofsson

Kiruna2016-12-14 16:30

Förhoppningen är att man också kommer lyckas väcka ett intresse för teknik hos eleverna.

– Anledningen till att vi gör detta för att vi måste öka intresset hos eleverna för naturvetenskapliga- och teknikämnen, säger Asta Nilsson, samordnare Naturvetenskap och teknik för alla (NTA), som ligger bakom projektet.

Samtliga femteklassare i kommunen kommer att besöka gymnasieskolan för att delta i projektet, där kommer de tillsammans med gymnasieelever samarbeta med en teknikuppgift som går ut på att få en fiktiv skola i Indien att fungera med hjälp av solenergi.

– Det här är ett roligt och annorlunda sätt att arbeta med de här ämnena. 2030 kommer det saknas 100 000 tekniker och ingenjörer, man måste få eleverna att förstå att det finns tekniker inom allt.

Är det inte tidigt att redan i mellanstadieåldern försöka få de här eleverna att tänka på sin framtid?

– Man kan så ett frö hos dem. Börjar man inte i tid så blir det svårt senare att väcka ett intresse senare när det är dags att göra sitt gymnasieval, säger Asta Nilsson.

Projektet är ett samarbete mellan Kiruna kommun, Hjalmar Lundbohmsskolan, NTA och Kungliga tekniska högskolan. NTA ett skolutvecklingsprogram, som startade 1997, med målet att öka kunskaperna inom det naturvetenskapliga området genom att tidigt väcka barns intresse för ämnena. Utvecklingsprogrammet finns idag i drygt 40 procent av alla kommuner samt i ett 20-tal friskolor runt om i Sverige. Under 2015 arbetade cirka 9 700 lärare i grundskolan med minst ett NTA-tema. Men projektet är också ett tillfälle för gymnasieeleverna att utvecklas, Stefan Olsson är fysikpedagog på Hjalmar Lundbomsskolan.

– Många av eleverna funderar på att fortsätta studera efter gymnasiet och då tror jag att det är en bra erfarenhet att ha med sig, att man har fått chans att undervisa i sitt ämne, säger han.

Oskar Norgren är en av gymnasieeleverna som deltar i projektet.

– För oss teknikelever är det här en möjlighet att förklara, och lära ut, de vi själva lärt oss. Det är andra gången som jag medverkar och jag måste säga att det gått väldigt bra.

Varför tror du att det här är ett bra sätt att väcka intresse för teknik och naturvetenskap?

– Eleverna får en chans att arbeta med de här ämnena på ett mer spännande sätt. Sedan tror jag att det kan lyfta enstaka elever som tycker det är ointressant eller svårt, när man tillsammans i grupp tar sig an de här problemen och ska komma fram till lösningarna, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!