Sociala medier kan sänka Kirunas turism

Kiruna Lapplands vd Daniel Rosenfors vill se en tydlig gemensam strategi mellan kommunen, näringsliv och LKAB för att inte riskera att kommunen tappar konkurrenskraft under samhällsomvandlingen.

FLYTT. Till Elkedjans gamla lokaler som syns längst ner i bild vill Kiruna Lappland och turistinformationen flytta.

FLYTT. Till Elkedjans gamla lokaler som syns längst ner i bild vill Kiruna Lappland och turistinformationen flytta.

Foto: Ulrika Huhtaniska

KIRUNA2017-06-03 07:00

En av anledningarna är Kirunas centrum som inte är ser särskilt levande ut med tomma butikslokaler.

– Det är fortfarande en bra tillväxt och ett starkt varumärke men vi måste på ett tidigt stadium jobba med att stärka upp resurser och förbättra kommunikation och gestaltning av tomma lokaler så att det finns en bra plan, även om jag vet att det är på gång, säger Rosenfors.

Han säger att det finns en uppenbar risk för att Kiruna ska hamna i en ond spiral om det inte finns ett tydligt sätt att arbeta med stadskärnan och service till besökare.

– Ett exempel är att Ica Toppen lägger ner, lokaler stängs igen och det sätts upp papper i fönstrena. Det syns att aktiviteten går ner och klarar man inte av kommunikationen kopplat till det så kan besöks- och tillväxtnäringen få sig en liten törn. Vi har fått brev från besökare som har uttryckt sitt missnöje kring kommunikationen, även sett till kopplingar mellan flyg, tåg och buss.

Något som skulle kunna ställa till det för Kiruna är de bedömningssidor som finns på nätet säger Rosenfors. Man kan som turist ge betyg på exempelvis Trip Advisor som är en stor sida internationellt och ge referat om destinationen.

– Innan man bokar sin resa är det många som läser på, står man då i valet mellan att resa till Kiruna, Finland eller Norge kan det vara avgörande om det inte finns någon information att få. Är bedömningen från andra turister är att det inte går att handla mat, att staden är mitt uppe i en flytt och kaos så kan det påverka varumärket negativt. I dagens samhälle sprids det väldigt fort.

Ett sätt att synliggöra Kiruna Lappland och turistinformationens egen verksamhet är att flytta från Folkets hus till en före detta butikslokal i centrum och just nu pågår diskussioner med LKAB som äger byggnaden.

– Även övrig näringslivsutveckling hade kunnat rymmas i de lokalerna, inklisive LKAB. Det är centrala lokaler som kan ge en bra bild av Kiruna. Det hade gett en bild av ett levande samhälle, säger Rosenfors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om