Det var i våras Trafikverket berättade att man aktiverade sin "plan B" för E10-trafiken i Kiruna - det vill säga att man planerade för att leda om trafiken in mot stadsbebyggelsen. Då visade nämligen mätningar att en del av den befintliga väg E10 påverkades av sprickbildning i marken och att vägen skulle bli farlig att köra på innan den nya E10-dragningen skulle står klar. Då fanns heller ingen finansieringslösning för den nya vägdragningen klar och därför landade Trafikverket i slutsatsen att man skulle behöva leda om trafiken tillfälligt. Det här hade sannolikt lett till ett antal negativa konsekvenser för Kirunaborna, vilket Kuriren berättade om så sent som igår. Trafikverket hade tänkt sätta igång med nödvändiga ombyggnationer längs omledningsslingan i vår. Men så blir det inte.
Enligt Annika Larsson har Trafikverket alldeles nyligen beslutat att inte leda om trafiken 2017 och att man hoppas kunna slippa det framöver också. Hon säger att myndigheten mäter vägen - exempelvis tittar hur den rör sig i höjd- och sidled - varje månad och att man i våras såg stora förändringar.
– Men nu ser vi inga stora förändringar, förklarar hon.
Dessutom blev det för en tid sedan klart att LKAB och Trafikverket kommit överens om hur man ska jobba vidare med den nya E10-dragningen och att LKAB ska betala den. Sammantaget ligger det här bakom beslutet att inte leda om E10-trafiken.