Slår larm om luften i gruvan
De personburna gasmätarna larmar allt oftare. Nu slår Gruvtolvan larm. Luften i gruvan är för dålig.
FLERA ÅR FÖRSENT. Gruvarbetarna har nu fått igenom kravet på fasta mätstationer som kan fjärravläsas via en dator. "Det är bra, men det är flera år för sent", säger Peter Falck, ordförande för gruvgruppen.
Foto: Åsa Poromaa
Peter Falck är elekriker. Hans skiftlag är i ständig rörelse i gruvan. Man har påpekat problemet för arbetsledningen under lång tid. Nu får man igenom kravet på fasta mätstationer som kan fjärravläsas via en dator.- Nästa vecka börjar vi montera upp två stationer. Det är bra, men det är flera år för sent, säger han som tror att det kommer att krävas 30-40 mätstationer totalt.Norrbottens-Kuriren har tidigare skrivit om att kväveoxidhalten skenar i väg över gränsvärdet när bilköer bildas i gruvan. Enligt Peter Falck fungerar inte försöken att minska köbildningen. Trycket på vägarna i gruvan är för hårt.- Antingen får man minska trafiken - eller förbättra ventilationen. Fläktarna är anpassade till en normalproduktion, men nu bygger vi en nivå till och det behövs luft där också, säger han som också varnar för det respidabla dammet som också är förknippat med trafiken.- Det dammar kopiöst mycket och alla bilar har inte kupéfilter. Det här är farligt, säger han som kräver att orter och vägar rengörs oftare.Krånglig infrastruktur
- Visst kommer mätstationerna för sent och jag vet inte varför. Det här har diskuterats långt före min tid, säger gruvchefen Anders Lindholm som också håller med om att ventilationen är ett problem:- Vi jobbar med att få ut så mycket som möjligt av systemet, men vi har en krånglig infrastruktur. Det är inte byggt för att vi ska bygga en nivå till - samtidigt är det just det som krävs för att vi ska kunna fortsätta bryta malm, säger han och fortsätter:- Dammet efter vägarna är ett bekymmer som vi försöker lösa genom att vattna och sopa. Nu gör vi ett försök att köra på nätterna. Men vi lyckas inte hela tiden och de som har vägunderhållet har ett väldigt tufft jobb.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!