2012 lämnade föreningen in en skrivelse till kommunen där man begärde att tillåten skotertrafik inom tätorten skulle ses över. Inte minst i planeringen av Kirunas nya centrum, men även vad gäller befintlig bebyggelse.
– Det man gör nu är att man går in och förmodligen kommer man att ha ett tillfälligt tillstånd även för den här säsongen. Det tycker vi är väldigt bra och det kommer även att bli gällande för befintlig bebyggelse, säger Anders Peterson, ordförande i Vinterstadens skoterförening.
Att skoterkörning till och från bostadsområden har förekommit redan tidigare råder det inget tvivel om. Och från skoterföreningens sida tror man att det kan vara bättre att reglera körningen än att folk bryter mot lagen och kör ändå.
– Problemet med att man inte har tillåten trafik som det finns i vissa fjällkommuner är att om man inte har gjort det på rätt sätt så får man det här med att folk kör i alla fall, säger Anders Peterson.
Han tror att de som kör otillåtet också kör fortare för att undvika att bli upptäckta.
– Det är mycket bättre att ha 20 kilometer i timmen och att det är tillåtet att köra på de här stråken, vid vägkanten eller om det blir utsedda vägar, säger Peterson.