Skalv bakom dödsolycka

I början av februari i år omkom lastbilschauffören Emil Nilsson under ett arbetspass i LKAB:s gruva i Kiruna.  Nu har företaget kommit fram till att ett oväntat skalv orsakade raset.  - Olyckan är en oerhörd tragedi för Emil Nilssons anhöriga och arbetskamrater och ett stort misslyckande för LKAB:s omfattande säkerhetsarbete, säger gruvchefen Monica Quinteiro i ett pressmeddelande.

KIRUNA2008-08-18 16:54
De skalv, så kallade seismiska aktiviteter, som inträffade den 2 februari var för mycket för den existerande säkerhetsförstärkningen. Det var därför de dödliga stenmassorna rasade. Det har den utredning LKAB tillsammans med fackliga företrädare och andra utomstående experter kommit fram till. För att det inte ska upprepas vidtar gruvbolaget kraftiga åtgärder för att öka säkerheten. Företaget investerar 140 miljoner kronor i utrustning som ska förstärka berget och mäta nya rörelser i berggrunden. Totalt 100 så kallade geofoner, som mäter seismologiska rörelser, installeras i Kirunagruvan och lika många i Malmberget. I satsningen anställer LKAB dessutom 59 nya bergförstärkare. - Allt detta sagt, allt detta gjort, LKAB kan bara djupt beklaga att vi inte klarade att identifiera de här riskerna före den fatala olyckan den 2 februari. Det är och förblir ett stort misslyckande för oss och en tragedi för de anhöriga som drabbats, säger Monica Quinteiro.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om