Selberg om järnvägsstationens placering: "Oerhört nöjd"

Under måndagen kom Trafikverket med beskedet att Kirunas nya järnvägsstation ska ligga centrumnära. "Jag är oerhört nöjd idag", säger kommunalrådet Gunnar Selberg (C).

Så här ser Trafikverkets förslag till placering av ny järnvägsstation ut. Rondellen till höger i bild är Nikkaluoktarondellen. Till vänster syns kvarteren Planetvägen, Hermesvägen och Tellusvägen.

Så här ser Trafikverkets förslag till placering av ny järnvägsstation ut. Rondellen till höger i bild är Nikkaluoktarondellen. Till vänster syns kvarteren Planetvägen, Hermesvägen och Tellusvägen.

Foto: Trafikverket

Kiruna2021-05-10 18:10

Det alternativ som Trafikverket nu tittar på ligger söder om Lombololeden, på västra eller östra sidan av Nikkaluoktavägen.

– Det är en av de bättre dagarna sedan jag tillträdde som kommunalråd måste jag säga. Det här har varit en utav de riktigt stora frågorna som vi har haft att brottas med och det känns som att nu går vi i mål med den, jag är jättenöjd, säger kommunalrådet Gunnar Selberg (C).  
Alternativet att dra in ett stickspår i nya centrum är bortplockat.  

– Jag tycker att det här är det bästa alternativet. En järnväg innebär sådana enorma barriärer. Jag har bott både i Lund och  Uppsala där järnvägen går mitt genom stan och man vet knappt vad som finns på andra sidan järnvägen. I det här fallet skulle det vara ett stickspår in i stan, det skulle ta väldigt mycket mark i anspråk, jag ser det här som det bästa alternativet, säger Gunnar Selberg. 

Trafikverket har längde utrett frågan och har genomfört många samråd. De har bland annat vägt in tillgänglighet, hållbarhet, säkerhets- och trygghetsfrågor, miljö och riksintressen.    

– Och så även kopplingen att det ska finnas förutsättningar för en god samhällsutvekling i Kiruna, säger Marie Stenman, projektledare Trafikverket. 

– Vi förordar den västra korridoren med en centrumnära lösning söder om Lombololeden. Vilken sida av väg 870 ska vi lägga järnvägen, vad kommer den optimala linjedragningen bli, det är det som ska fortsätta utredas nu i nästa steg. Var i landskapet ska linjen komma och var uppåt staden ska stationen placeras så att det blir mest optimalt.

Det ser dock ut som att bostadsområdena på Lombolo kan få järnvägsspår och en järnvägsstation som granne. 

– Vi ser att det är möjliga ställen att lägga det på. Sedan ska man tänka på att det är en järnvägsstation för persontrafik. Men man får ta hänsyn till buller och vibrationer, naturligtvis, som alltid när man bygger ny infrastruktur, säger Marie Stenman.   

– Ja, det är väl det som är nackdelen med alternativet. Men så är det, det finns alltid för och nackdelar. Det beror också på vilken sida av Nikkaluoktavägen de drar järnvägen, säger Gunnar Selberg. 

I området finns också ett populärt rekreationsområde.  

– Det är minsta problemet, i den mån elljusspåret behöver flyttas så känns det inte som något problem, det finns andra ställen där man kan dra elljuspår. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!