Samer gör succé med etnotrend

Samer gör succé med etnotrend. Det konstaterar Tomas Kero, vd, Kero rengarveri i Sattajärvi.
- Näbbskon har varit på uppgång länge och nu satsar vi på fler färger i grön, röd, svart och mörkbrun. Puma har med sin gympasko Same sålt slut på direkten och nu slåss modehusen i världen om renskinn med bra kvalitet.

KIRUNA2007-09-05 06:00
Han anser att det är det dags för den inhemska samekulturen att bli kult från att de tidigare har importerat från världens alla hörn.
- Våra skinn är större, tunnare och slitstarka, kvaliteten är bättre. Därför är de populära. Vi slår vår budget hela tiden med försäljningen det här året. Vi kör ungefär 45.000-50.000 renskinn över hela året.

Efterfrågas
Han berättar att garvade renskinn utan hår efterfrågas av modehus och inredningsbutiker vill åt skinnen med hår. Speciellt vita fällar eftersom de är en bristvara och därmed dyra.
- Rennappa- och renmockaskinn är mycket gångbara i de stora modebutikerna i Europa. Dior och Polo Ralph Lauren är några av de mest exklusiva.
Enligt Tomas Kero har Sattajärvi fått framtidstro eftersom det smittar av sig positivt till nya entreprenörer att företaget kan växa i en by med 350 invånare.
- Vi finns mitt bland råvaran med renen och vi hanterar renen annorlunda vilket gör våra skinn större och tunnare och väldigt unikt. Det gäller att överleva en bransch som har stor konkurrens från låglöneländer.FOTO: Palle Andersson (OBS!!! Dubbelkolla med det mejl som Emma på Keros skickat till redaktionsmejlen. Där skulle hon skriva vid fotot vem fotografen är, men mest troligt Palle Andersson sa hon.)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om