Sameland ska locka hit europeiska turister

Nu ska Sápmi lanseras på den europeiska turistmarknaden.
I nästa vecka åker en delegation till London för att sprida kunskap om den samiska kulturen och sälja den samiska turismen.

KIRUNA2004-08-31 06:30
Guossi Sámis, på svenska Gäst i Sameland, är ett EU-projekt som bedrivs inom ramarna för Nätverk Sápmi. I Guossi Sámis deltar flertalet samiska entreprenörer med turismen i fokus och syftet är att gemensamt skapa goda förutsättningar för marknadsföring av samisk turism.<br>Nästa vecka väntas det första arrangemanget på utländsk mark. Under tre dagar ska nämligen den samiska turismen uppmärksammas i London. Kontakter med researrangörer ska knytas och de samiska produkterna ska säljas. För värdskapet står Sveriges turistråd och svenska ambassaden i London.<br>Efterfrågan<br> ? Det här är en stor möjlighet för oss att nå ut till en större marknad, säger Nils Torbjörn Nutti, samisk företagare.<br> ? Det finns både efterfrågan och potential för den samiska turismen.<br>Enligt företagarna inom Guossi Sámis ska deras produkter säljas med ledorden genuint och äkthet och man hoppas kunna ta marknadsandelar från till exempel Finland.<br> ? Researrangörerna vill bort från Finlands massturism, menar Peter Salomonsson, VD Kiruna Lappland.<br>Vad är det då som ska locka britterna till Sápmi? Självklart är det kulturen och allt vad den innebär i form av hantverk, mat och underhållning.<br>Britt-Marie Päiviö-Labba driver företaget Min Eallin i Soppero. Till henne kommer såväl skolklasser som turister för att lära sig mer om den samiska kulturen.<br> ? På turismsidan är det den utländska marknaden som är mest intresserad.<br>Och för mig är det jätteviktigt att få berätta om hur samerna lever. Vi har unika områden, ett annat levnadssätt och en annorlunda matkultur. Men det handlar inte så mycket om hur det var förr, utan snarare om hur det är i dag.<br>Britt-Marie Päiviö-Labba ser enbart fördelar med ett samarbete så som det bedrivs inom Guossi Sámis.<br>Charma Tyskland<br> ? Det känns roligt. Vi jobbar alla med samma sak men på olika sätt. Men vi ser oss inte som konkurrenter utan tror att vi blir starkare tillsammans.<br>Men Guossi Sámis nöjer sig inte med den brittiska marknaden, förhoppningen är att även Tyskland ska charmas så småningom.<br> ? Vi har en gemensam strategi att framför allt vända oss mot Storbritannien och tysktalande länder och det måste vi göra unisont, säger Peter Salomonsson.<br>Ett steg i tysk riktning skulle vara att delta på Europas största turistmässa i Berlin i mars 2005. Om de ekonomiska resurserna finns ska man då kunna besöka ett mini-Sápmi i Tyskland.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om