Samebyn om stationen: ”Uppgivenhet – vi blir överkörda”

Laevas sameby känner sig överkörd när det gäller den nya järnvägsstationen i Kiruna. ”Det kommer att omöjliggöra vår renskötsel i det här området”, säger byordföranden Niila Inga.

"Vi har hela tiden framfört att det här alternativet är omöjligt för oss, eftersom det gör så stor inverkan på vår renskötsel", säger Niila Inga, ordförande i Laevas sameby, om Trafikverkets förslag om den nya stationen i Kiruna.

"Vi har hela tiden framfört att det här alternativet är omöjligt för oss, eftersom det gör så stor inverkan på vår renskötsel", säger Niila Inga, ordförande i Laevas sameby, om Trafikverkets förslag om den nya stationen i Kiruna.

Foto: Emma Eriksson.

Kiruna2021-05-11 17:00

I måndags presenterade Trafikverket sitt förslag om var den nya järnvägsstationen i Kiruna ska ligga. ”Centrumnära söder om Lombolaleden” är ett besked som drabbar Laevas sameby hårt. 

– För vår del är det järnvägskorridorerna och ett nytt spår som kommer att omöjliggöra vår renskötsel i det här området. Man klipper av våra flyttleder igen och rastbeten försvinner. De kommer att bli omöjligt för renarna att passera, säger Niila Inga.

Samebyn hade ett samrådsmöte med Trafikverket under måndagen. 

– Vi framhåller att KMB-alternativet är det enda som funkar för oss (den tillfälliga järnvägsstationen). Det framförde vi. Trafikverket förordnar de nya centrumalternativen och de har lämnat KMB-alternativet, säger Inga och fortsätter:

– Vi har gjort en rennäringsanalys tillsammans med Sweco där vi förklarat det här. Vi har framfört på alla samråd med Trafikverket vilka konsekvenser en ny järnväg får för oss. Men det är återigen rennäringen som får stryka på foten.

Kan Trafikverket kompensera er på något sätt?

– Det Trafikverket pratade om i går (läs måndags) var skadelindrande åtgärder för vår del. 

Vad menar de med det?

– Det hade de ingen aning om än så länge. 

Vad känner du?

– Man känner en uppgivenhet. Vi har verkligen försökt framföra det här och förklara följderna. Vi har lagt ner tid och energi, men fortfarande så blir vi överkörda.

Inga säger att samebyn kommer att lämna in ett skriftligt yttrande till Trafikverket och att det är viktigt att ha en dialog.

– Kommunen vill ha den centrumnära så där är vi långt ifrån varandra. Vi får väl se hur järnvägsplanen ser ut när den lämnas fram och håller man fortfarande fast i det här centrumnära förslaget… då återstår bara en rättslig process för vår del. 

Även Gabna sameby, som inte har haft något samrådsmöte än, drabbas av förslaget.

– Det är lika illa för bägge (byarna). Passagen runt Kiruna stad är så otroligt tajt för de här samebyarna och det handlar om 14 500 renar som ska kunna passera.

Om Trafikverkets förslag genomförs, vad gör ni som renägare? Ger ni upp?

– Vi ger aldrig upp, så är det. Om det skulle gå så illa att det blir bestämt att järnvägskorridoren dras som Trafikverket föreslår så återstår det för Trafikverket, och staten i förlängningen, att hitta lösningar för oss som fungerar. Kompensera våra flyttleder och rastbeten som försvinner. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!