Sameby fruktar fler tågdödade renar

Förra vintern blev 400 av Gabna samebys renar påkörda längs järnvägen norr om Kiruna på grund av trasiga stängsel. Nu fruktar samebyn en repris i vinter.

Bilden är från 2013, VR Track röjer spårområdet från rester av överkörda renar. 2012 dödades mer än 500 renar längs banan mellan Gällivare och Svappavaara. Förra vintern förlorade Gabna sameby 400 renar på sträckan norr om Kiruna.

Bilden är från 2013, VR Track röjer spårområdet från rester av överkörda renar. 2012 dödades mer än 500 renar längs banan mellan Gällivare och Svappavaara. Förra vintern förlorade Gabna sameby 400 renar på sträckan norr om Kiruna.

Foto: Simon Eliasson

Kiruna2018-11-12 20:17

Förra veckan skrev Norrbottens Media om Gällivare skogssameby som förlorade 180 renar på järnvägen förra vintern. Gabna sameby i Kiruna kommun hade samma problem. De stora snömängderna och trasiga stängsel efter järnvägen gjorde att renarna kunde ta sig upp på spåren och sedan hade svårt att ta sig därifrån. Totalt förlorade Gabna sameby omkring 400 av sina cirka 6000 renar under vintern.

Trafikverket skulle då se över stängslen och reparera det mest akuta.

– Det finns ännu orepade ställen på stängslet, en del sträckor har de reparerat. Men som situationen ser ut nu så är det hål på en del ställen så vi står inför en liknande situation som förra året beroende på hur renbetet blir nu när snön kommer, säger Lars-Ánte Kuhmunen, ordförande Gabna sameby.

– Som jag förstod det under vårat möte med Trafikverket i januari så var våran sträcka första prioritet, att den håller tätt, men den gör inte det idag.

Trafikverket arbetar med en långsiktig plan för att göra både reinvesteringar och nyinvesteringar efter järnvägen. De mest akuta problemen ska vara åtgärdade.

– Det finns åtgärdsplaner för framtiden och det är inte byggt, men däremot har vi utfört akuta åtgärder, exakt vad som är gjort kan jag inte redovisa, säger Anders Moritz, enhetschef distrikt norr Trafikverket.

Eventuella kvarvarande hål i stängslet ska också lagas.

– Där var vi har stängsel ska vi reparera de akuta problemen som finns, säger Anders Moritz.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om