Utbildningen utspelar sig i LKAB:s underjordsgruvor och förädlingsverk där deltagarens spelkaraktär får gå från omklädningsrummet till verkstadsutrymmen och fasta anläggningar.
– Utbildningen bygger på ett situationsbaserat lärande inom arbetsmiljö och säkerhet, i en virtuell miljö. Deltagaren ställs inför att lösa olika arbetsuppgifter korrekt och säkert. Till sin hjälp har man med sig en auditiv guide, säger Jonny Snell som arbetar med arbetsmiljö-, miljö och kvalitetsarbetet på LKAB, i ett pressmeddelande.
Idéen om en virtuell spelmiljö lades fram som ett förslag till LKAB:s interna innovationsråd.
– Vi kontaktade speltillverkaren för att inleda ett samarbete. Det har varit en lång resa som involverat både gruvexperter och huvudskyddsombud för att skapa en sådan verklighetstrogen miljö som möjligt, enligt Jonny Snell.
– Befintliga utbildningar upplevs ofta innehålla för mycket och onödig text. Det blir helt enkelt för omfattande att läsa för mer praktiskt inriktade arbeten, säger Matti Larsson, utvecklare vid EducateSmart, Zordix AB.
Inledningsvis ska 60 anställda på LKAB prova på utbildningen som därefter ska utvärderas.