Det är Fjällsäkerhetsrådet tillsammans med Kiruna fjällsäkerhetskommitté som står bakom konferensen där såväl turistbranschen som fjällräddning och berörda myndigheter fanns representerade. En av de viktigare punkterna som tagits upp är övergångar där en fjälled korsar en väg. Två farliga platser nämns; det handlar dels om Abisko där snöskotrarna använder samma järnvägsövergång som övrig trafik men även där skoterleden passerar väg E 10 i Katterjåkk.
Farlig plats
Enligt en undersökning som har gjorts så är det cirka 1.000 skotrar som passerar dagligen i Katterjåkk och dessutom tillkommer både skidåkare och hundspann.
- Det är den farligaste platsen. Vi har stått där många gånger och sett hur skotrar passerar över E10. Trafikverket har sänkt hastigheten till 70 kilometer i timmen men det måste finnas en separat övergång på den platsen, säger Roine Norström vid polisen i Kiruna.
Risker med dåliga leder
Totalt finns 550 mil statliga fjälleder i Sverige varav nästan hälften är i Norrbottensfjällen. Förfallet av lederna har diskuterats som en viktig del under konferensen och under en dag gav man sig ut längs en led i syfte att undersöka standarden. Den visade sig vara i dåligt skick och många kryssmarkeringar saknades.
Anders Morell vid Kiruna fjällsäkerhetskommitté menar att det usla skicket hos många leder direkt utgör en säkerhetsrisk.
- Fjällederna är dåliga, det är bara att konstatera att de förfaller, säger han och fortsätter:
- Länsstyrelsen får 2,6 miljoner kronor från Naturvårdsverket för att underhålla lederna men i själva verket skulle de behöva 15 miljoner.
Nu ska en översyn göras över vilka leder som används eftersom det är viktigt att de också är i ett godtagbart skick. Resultatet kan bli att man tar bort vissa leder som inte trafikeras så hårt för att lägga mer krut på de som används flitigare. För vissa leder kan det också bli aktuellt med en ny dragning.
- Vi tycker att det är bättre att ta bort leden än att ha kvar en led som man tror ska finnas när man kommer. Det är en stor säkerhetsrisk, det är därför vi diskuterar det här, säger Anders Morell.