LKAB har som princip att sponsra främst lokala föreningar på sina verksamhetsorter och även idrottare på nationell nivå. Charlotte Kalla, Luleå Hockeys bägge elitlag samt basketen är några som uppbär sponsring av gruvjätten. Bo Krogvig är kommunikationsdirektör hos LKAB och förklarar hur det gick till att loggan hamnade på Hanna Öbergs gevär.
– När vi pratade med Hanna Öbergs team frågade de var vi ville placera loggan. Viktigast för oss är ju att den ska synas, säger Krogvig.
Att synas på dräkterna är en av de mer eftertraktade platserna för företagsloggor. Men på landslagsdräkten får bara landslagets sponsorer finnas med.
– Då får vi satsa på träningskläderna i stället. Det är därför, om du tittar på Charlotte Kalla till exempel, som vi har loggan mitt på mössan. Då går det inte att undvika att se den.
Samma regler gäller för Hanna Öberg, men just geväret är inte en del av landslagsdräkten – bössan är personlig utrustning.
– Så då ville vi ju synas på geväret.
Därför har loggan, som i verkligheten är en par centimeter stor, synts på storbilds-tv i hela landet, inte bara inför mångmiljonpublik under skidskytte-VM i januari utan hela säsongen.
– För oss är det roligt att se, också för att Hanna Öberg har sina rötter i Kiruna.
Hur mycket är det värt för er?
– Äh, jag tycker att de där siffrorna som presenteras ibland bara är humbug. Det är klart att det är värdefullt för oss att synas inför många tittare och vi räknar säkert hem det många gånger om.