Norwegian säger att alla rutter skall "passa in" i det existerande nätet och att arbetet med effektiviseringen pågår hela tiden.
- Det är alltid så att flygflottan vid varje given tidpunkt måste utnyttjas så att den är mest effektiv och trafikerar de mest lönsamma rutterna, säger informationschefen Lasse-Sandaker Nielsen och fortsätter:
- Konsekvensen kan då bli att rutter läggs ned helt och hållet och tar pauser till förmån för andra. Jag har i dagsläget ingen information om att den mellan Kiruna och Stockholm ska återöppnas.
Kommenterar inga rykten
Bengt Roswall, vd för Malmö Aviation, säger till Kuriren att det inte finns några planer på att starta linjen.
- Så som läget är i dag räcker inte antalet resenärer för att vi ska gå in som aktör.
Det irländska lågprisbolaget Ryanair har tidigare sagt att de överväger svensk inrikestrafik. I samband har Norrland nämnts av flygbolagets vd Michael O’Leary. Från marknadsansvariga för Ryanair i Norden, Elina Hakkarainen, ges dock inga fler hintar.
- Vi kommenterar inga rykten. Det stämmer att vi undersöker svensk inrikestrafik men jag kan varken säga när, var eller hur ... Vi samtalar i dagsläget med 50 flygplatser runtom Europa.
Optimistisk
Kiruna Flygplats chef Peter Salomonsson säger att man inte varit i samtal med några bolag beträffande Stockholm-Kiruna-rutten men är mycket optimistisk inför framtiden.
- När året är slut har vi en totalvolym på all time high, troligen kring 240.000 passagerare med hjälp av de utökade avgångarna från SAS. Framtida konkurrens kan vi bara spekulera i. Flygbranschen är blixtsnabb och en ny aktör kan komma till över en natt.