Rälsen slets loss vid urspårning

Befästningar, de byglar som håller fast järnvägsspåret vid sliprarna, hade skadats. Det var därför som en malmtåg spårade ur mellan Bergfors och Torneträsk i början av september i år. 116 meter av rälsen bröts upp vid urspårningen och 17 malmvagnar med last hamnade ute i terrängen.

KIRUNA2007-11-30 11:26
Ingen person skadades vid olyckan, men all trafik stoppades under två dagar. Just på den aktuella sträckan bromsar malmtågen i nedförsbacke och det medför stora påfrestningar på spår och befästningar som till och med kan lossna. Hittills har man inspekterat spåret från fordon, men nu ska spåret inspekteras till fots varje månad. En undersökning av Banverket och LKAB:s järnvägsföretag MTAB visar att det var de skadade befästningarna som var orsak till olyckan. Befästningarna är Banverkets ansvar och därför kommer större delen av kostnaden för olyckan, 8,5 miljoner kronor, att måsta betalas av Banverket. Halva delen av sträckan mellan Kiruna och Narvik är rustad med nya sliprar av betong och nya befästningar. Men den aktuella olycksplatsen finns på den delen av banan, närmast Kiruna, som inte ska börja rustas förrän sommaren 2008. Där är sliprarna fortfarande av trä och dessa och befästningarna utsätt för starka krafter när ett malmtåg med 17 vagnar med last kommer rullande. -De tunga malmtågen utsätter spåret för stora påfrestningar, säger Håkan Äijä som är chef för Banverkets norra driftområde. -Vi kommer nu att fokusera särskilt på de sträckor som inte har rustats upp för att upptäcka om material slits ut i förtid. De 17 malmvagnar som fanns med i det urspårade tåget fick skrotas och lasten fick kasseras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!