Rallarleden är den gamla materialvägen som användes när Malmbanan byggdes mellan Kiruna och Narvik under slutet av 1800-talet och början 1900-talet. Leden sträcker dig från Abisko till Rombaksbotn i Norge. Leden används idag för vandring, löpning och cykling.
Tore Olofsson bor i Björkliden och går efter leden nästan dagligen. Under sommaren har Trafikverket gjort arbeten på Malmbanan och använt rallarleden. Fordonen som använts har lämnat djupa spår efter sig.
– Det är lerigt och blött, det har börjat rinna vatten efter vägen, och så är det ju spårigt. Det ser rent ut sagt förjävligt ut, säger Tore Olofsson.
Det är sträckan mellan Björkliden och rallarkyrkogården i Tornehamn som är drabbad, en sträcka på ungefär fem kilometer.
– Den ser väldigt dålig ut, den är förstörd bitvis. Jag tycker att det är jättetråkigt, det är ett gammalt kulturminne från rallartiden, säger Tore Olofsson.
Länsstyrelsen bekräftar att de har fått in en anmälan och att en naturbevakare har varit på plats och tittat.
– Trafikverket har haft samråd med länsstyrelsen för att utföra arbete vid järnvägen, i samrådet har det ingått att de har sagt att de ska göra vissa transporter med fyrhjuling, säger Eva-Lotta Nordkvist, naturvårdshandläggare.
Hon har sett bilder från platsen.
– På några av fotona som jag har sett är det ganska djupa körspår, men jag tyckte inte att det såg jättefarligt ut.
Nu ska länsstyrelsen skriva en underrättelse till Trafikverket och ge dem tillfälle att yttra sig.
– Om de själva väljer att göra en rättelse så behöver inte vi göra mer, säger Eva-Lotta Nordkvist.
Trafikverket känner till klagomålen och har varit och besiktat platsen förra veckan.
– Vi har gjort åtgärder på Malmbanan, det måste vi göra. Vi har förstärkt tre bergkulvertar för att de ska hålla för trafiken och då har entreprenaden nyttjat rallarvägen, säger Tomas Tossavainen, projektledare Trafikverket.
Skadorna som uppkommit under deras arbete ska åtgärdas under juni nästa år eftersom marken nu är frusen.
– Då ska vi återställa platserna där man har kört sönder. Man fyller igen, där de har blivit vallar på sidorna om hjulspåren så sätter man tillbaka vallarna.
– Men man ska vara medveten om att rallarvägen är i dåligt skick sedan förut och behöver underhåll, säger Tomas Tossavainen.