Beslutet från Skolinspektionen handlar främst om bristerna i undervisning i mellanstadiet på skolan. Tillsynen visar "att det finns allvarliga och omfattande brister i undervisningen som har en väsentlig betydelse för elevernas utveckling och lärande."
Myndigheten menar att ett stort antal elever inte får undervisning i alla ämnen samt att undervisningstiden som de får ta del av inte är fullständig.
Kiruna kommun har inte heller sett till att det finns lärare i alla ämnen och årskurser samt att elever får undervisning som är ledd av lärare i enlighet med den beslutade timplanen.
Tillsynen visade också på allvarliga brister i skolans arbete med särskilt stöd något som medför att många elever inte ges eller riskerar att inte få ta del av det särskilda stödet.
Skolinspektionen ansåg även att huvudmannen inte följt tidigare förelägganden och att bristerna som hittats på skolan inte rättats till. Myndigheten uppger även att det föreligger allvarliga brister i skolans arbete med betygssättning och dokumentation av betyg.
Att kommunen inte lyckats att åtgärda bristerna ser myndigheten som ett allvarligt missförhållande därför åläggs nu Kiruna kommun ett föreläggande om vite om de inte avhjälper de påtalade bristerna.
Skolchef Viktoria Björklund menar kritiken som kommunen fått är allvarlig och att situationen på Nya raketskolan är allvarlig när det blir så att elever tappar undervisning.
Hon uppger även att Skolinspektionens granskning av Nya raketskolan pågått ett år och att myndigheten gjorde sitt senaste besök på skolan i februari, drygt ett halvår efter skyddstoppet.
– En del har hunnit förändras sedan beslutet kom, till exempel har skolan fått in lärare till nästan alla praktiska ämnen, förutom musiken, säger Viktoria Björklund.
Lösningen som har kommit till ser skolchefen som långsiktig men samtidigt menar hon att det inte går att fullt försäkra sig att så blir fallet.
– Det vi kan göra är att jobba med organisationen och personalfrågor och se till att skolan är en bra arbetsplats, säger hon.
Den undervisning som elever förlorat kommer inte att ersättas med någon ytterligare undervisningstid, utan förhoppningen är att eleverna ska kunna tillgodogöra sig undervisningen under den resterande tiden som de har inom skolans värld.