Radiotjänst utsatt för syraattack

På tisdagsförmiddagen öppnade personal på Radiotjänst i Kiruna ett brev och någonting frätande sprättade ut. Ingen person skadades men händelsen utreds nu av polisen.

Radiotjänst. I vems tjänst?

Radiotjänst. I vems tjänst?

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2014-04-16 12:25

Varje dag tar Radiotjänst emot en stor mängd brev och man använder sig av en maskin som öppnar varje kuvert innan vidare hantering sker manuellt. Det var i samband med denna sortering som en person märkte att något inte stod rätt till.

– Vi vet bara att någonting sprätte ut från kuvertet och landade på tröjan och började ganska omgående fräta mindre hål vad jag förstår, säger Johan Gernandt, kommunikationschef på Radiotjänst.

Därefter kontaktade man polisen som omhändertog hela den hög med brev som höll på att sorteras. I nuläget har man ingen aning om vem som är avsändare eller vad det frätande ämnet bestod av.

– Det är polisen som utreder det men om jag får gissa så lär det vara en anonym avsändare, säger Johan Gernandt.

Personen klarade sig utan vare sig fysiska eller psykiska skador efter incidenten men blev omskakad och uppsökte för säkerhets skull läkare.

– Jag har haft ett samtal med personen och konstaterat att den är vid fysiskt och psykiskt god hälsa.

Händelsen är nu även anmäld till Arbetsmiljöverket och internt har man startat en utredning som ska se till att medarbetarna inte ska behöva utsätta sig för risken som posthanteringen kan innebära. Detta hot är dock inte det första som hot riktas mot Radiotjänst.

Finns det någon hotbild mot Radiotjänst?

– Det är oerhört sällsynt med hot på det sättet, säger Johan Gernandt och fortsätter:

– Under min tid på Radiotjänst har vi i vart fall inte haft något bombhot men det har varit ett diffust hot för cirka ett år sedan.

Han tror att det handlar om att många berörs av Radio- och tv-avgiften, i synnerhet sedan datorer och surfplattor blev avgiftspliktiga. Därför hamnar Radiotjänst i frontlinjen och är den myndighet som får ta emot såväl hot och klagomål från missnöjda kunder.

– Det finns en och annan tokskalle och det är jättetråkigt att det är så, säger Gernandt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om