Projektet med Kirunajärnvägen in i kritisk period

Banverket har nu lämnat in ansökan om tillåtlighetsprövning för nya Kirunajärnvägen till regeringen. Tidsschemat är dock så pressat att projektering pågår samtidigt. - Närmaste halvåret blir intensivt, säger Robert Eriksson, Banverket. En knäckfråga är delen runt Luossajärvi.

FEM ALTERNATIV. Sjöbangården, vid Luossajärvis ände, är en osäker faktor. Nya uppgifter pekar på kortare livslängd än tidigare. Banverket tar fram minst fem alternativ för den delsträckan. Foto: Annelie Klint Nilsson

FEM ALTERNATIV. Sjöbangården, vid Luossajärvis ände, är en osäker faktor. Nya uppgifter pekar på kortare livslängd än tidigare. Banverket tar fram minst fem alternativ för den delsträckan. Foto: Annelie Klint Nilsson

Foto: Annelie Klint Nilsson

KIRUNA2007-09-29 01:45
Normalt tar processen att bygga en järnväg cirka tio år från idé till trafikstart. För Kirunajärnvägen måste en ny järnväg stå klar 2012, vilket innebär åtta år i stället för tio.Ett kliv framåt i processen togs nyligen. Banverket lämnade in en så kallad tillåtlighetsprövning till regeringen. - Äntligen. Ett stort steg, kommenterar Robert Eriksson, biträdande projektledare på Banverket för Ny järnväg inom Kirunaprojektet.Ny investering
En tillåtlighetsprövning görs gällande järnvägar när nyinvesteringen är längre än fem kilometer och när det handlar om fjärrtrafik. - Direkt efter den nu gjorda järnvägsutredningen ska regeringen godkänna och säga att Banverket har jobbat på rätt sätt, kommit fram till rätt slutsatser och alternativ. Samt säga att nu kan ni jobba vidare med det alternativ ni valt.Som bekant är det alternativ Kiirunavaara som Banverket valt. Detta motiveras av bland annat: Kortaste restider, bäst transportekonomi och högst robusthet jämte säkerhet. Lägsta kostnad men högst samhällsekonomisk nytta och minst påverkan på naturvärden. Sist men inte minst: Bästa förutsättningarna för färdigställande till 2012.Alternativet innebär nytt spår från ett läge vid Råtsi där Svappavaarabanan i dag tar av. Nya enkelspåret går sedan på baksidan av Kiirunavaara ovan jord och löper parallellt med nuvarande Sjöbangården.Fördjupad utredning
En slinga förläggs väster om sjön eftersom Sjöbangårdens livslängd inte kan garanteras i ett längre tidsperspektiv.Det kan dock bli tunnel genom Kiirunavaara, trots allt. LKAB får med ovanjordsalternativet högre kostnader för egna förebyggande åtgärder. En fördjupad utredning görs i höst där tunnelalternativet studeras. LKAB ska därefter ge besked om vad man anser är bäst.Trots att Banverket inte fått klartecken ännu är man igång med projekteringen. Det är bråttom, som sagt.- Vi har säkerställt med departementet att vi valt rätt alternativ, säger Robert Eriksson. Finns oro över att de kan slå ner på något?- Vi vet ju inte om vi har täckt in alla delar, även om vi hoppas det. Men visst, nog kan saker komma in i efterhand. Vissa delar är ju osäkra, där vi själva förslår kompletteringar.Tidsplanen håller så långt.- Den får inte ruckas och nu framöver kommer mycket att hända. Närmast halvåret blir kritiskt, intensivt. Järnvägen ska detaljutformas i den här korridoren så vi exakt vet att var i korridoren den hamnar. Det handlar exempelvis om terräng och grundläggning. Alltså ren projektering. En ny miljökonsekvensbeskrivning tas också fram.Vad som under senaste tiden seglat upp som en osäker faktor är delsträcka 3, den runt Luossajärvi. Sjöbangårdens livslängd bedöms bli kortare än var man tidigare ansett. Nya uppgifter finns nämligen om malmens utbredning.Sträckan kommer därför att studeras via minst fem alternativ. Utredningen omfattar också Sjöbangårdens funktion som damm för Luossajärvi med ett nytt läge för dammen senast 2014.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!