Det är i en skrivelse till näringsdepartementet som Kirunas alla partier, undantaget Sverigedemokraterna och Knegarkampanjen, kräver att en omplacering av järnvägen ska vara en del av stadsomvandlingen.
Ingenting med nya centrum ska bli sämre än vad det har varit. Det är politikernas förhoppning och i skrivelsen till näringsdepartementet gör man tydligt att infrastrukturen är en viktig del i detta. Därför kräver de en järnväg och en järnvägsstation nära nya centrum – och inte ungefär sju kilometer bort där den tillfälliga stationen nu står.
Annars hotar man alltså att hålla inte anta detaljplanerna som förvandlar centrum till industriområde.
– Om vi ska kunna släppa ifrån oss detaljplanen av det gamla ska vi med trygghet veta att det byggs för det nya och där är järnvägen en förutsättning, säger andre vice ordförande i kommunstyrelsen, Stefan Sydberg (M).
– Må vara att det kostar mycket pengar, kostnaden ska vara uppskattad till 700 miljoner kronor, en äldre uppskattning säger runt en halv miljard. Men det måste man ju ha tagit med i kalkylen. Om man ska genomföra en stadsomvandling måste man ha tagit med vad som ingår i den. Och jag är övertygad om att befolkningen också tycker att det inte är kommunen som ska stå för stadsomvandlingen – det ska LKAB stå för.
Bo Krogvig är kommunikationsdirektör på LKAB. Han väntar sig att kommunen följer ingånget avtal och lämnar över detaljplanen för att göra centrumkärnan till industrimark för gruvdrift.
– Vi ska lösa in marken och de ska skyndsamt ge oss detaljplaner. Vi har gjort vår del, säger Krogvig.