Sent på natten i en kolsvart kurva cirka en kilometer utanför Masugnsbyn inträffade en av de mest förödande trafikolyckor i modern tid i Norrbottens län. Just nu arbetar polisen med att utreda händelserna som ledde fram till att en av Kaunis Irons lastbilar frontalkrockade med en minibuss med sju schweiziska medborgare. Tidigt gick polisen ut med brottsrubriceringen vållande till annans död – men i nuläget är det inte främst ett brott som utreds. Emma Lindberg, gruppchef på utredningen i Norra Lapplands lokalpolisområde förklarar:
– Vi har en anmälan upprättad, som rubricerats vållande till annans död. Men i första hand utreder vi ett händelseförlopp. Vårt mål är att klargöra vad som har hänt, säger hon.
Att händelsen brottsrubricerats är en vanlig procedur vid dödsolyckor, eftersom det ger polisen rätt verktyg för att arbeta.
– Men vi kan under utredningens gång både ändra brottsrubricering eller avskriva brott, säger Emma Lindberg.
Förhör har hållits med de som kunnat höras, bland annat med föraren av lastbilen. Polisen har genomfört en teknisk undersökning av fordonen och rättsläkare arbetar med att identifiera de omkomna.
– Just nu sammanställer vi informationen från olycksplatsen och tekniker har tittat på de inblandade fordonen.
Även polis och räddningspersonal är människor, visserligen vana att hantera traumatiska situationer, men polisen har rutiner för debriefing efter extrema situationer.
– Polisens personal som varit på plats har genomfört samtal efteråt och vi har även möjlighet att följa upp detta om behov finns, säger Emma Lindberg.
Ett tiotal poliser har arbetat med insatsen hittills, från tekniker och patrull på plats till den nationella avdelningen.
– Från polisens nationella avdelning hålls kontakt med ambassaden och offrens anhöriga, säger Emma Lindberg.
Trafikverket har sagt sig redo att utreda vägen som av ortsbor länge varit känd som dålig. Emma Lindberg säger att polisen väntar på besked om Haverikommissionen ska genomföra en egen utredning av händelsen.
Har ni identifierat några särskilda utmaningar med att klarlägga händelseförloppet?
– Det är klart att, tittar vi till vägsträckan så är det inte ett vältrafikerat område och det finns inga vittnen till händelsen. Men moderna bilar bär på ganska mycket information och genom detta kan vi få veta mycket.
En teori från ortsbor är att kurvan, som upplevs som feldoserad, gör att bilar som färdas från Vittangi-hållet lätt kan komma över i vänster körfält. Något som Emma Lindberg inte kan bekräfta i nuläget.
Finns det något i det här läget som talar för att personbilen kommit över på fel sida?
– Det som jag kan säga är att på bilarnas skador går det att utläsa att de mötts front mot front. Sedan har vi folk som är experter på att läsa en skadeplats där de tittar på bromsspår och hjulspår, men det för tidigt att säga mer, säger Emma Lindberg.
– Detta är en alltigenom sorglig och tragisk händelse och vi från polisen vill komma så långt som möjligt i att utreda händelseförloppet.