Det har lossnat ordentligt när det gäller järnvägsplanerna i Norrbotten. För kort tid sedan fick Norrbotniabanan AB tillstånd att medfinansiera planeringen av banan Umeå-Skellefteå med 100 miljoner kronor.
Detta säkrade en ansökan till EU som under våren kan tillskjuta motsvarande summa om allt går vägen.
På onsdagen meddelade Trafikverket att startskottet nu går på allvar för dubbelspår gällande Malmbanan norr om Kiruna.
En åtgärdsvalsstudie har gjorts av Trafikverket för byggande av dubbelspår för svenska delen av Kiruna-Narvik.
– Vår studie av Malmbanan visade att även om enklare åtgärder genomförs kommer behovet av kapacitet inte att kunna tillgodoses över tid utifrån antagna trafikprognoser, säger Arnold Vonkavaara, regional direktör, Trafikverket Region Nord. Omfattande investeringar är nödvändiga och dubbelspårsutbyggnad mellan Kiruna och Narvik är den åtgärd som uppfyller våra mål på bästa sätt.
Allt planläggs och byggs inte i ett svep. Inledande fas blir att Trafikverket genomför en järnvägsplan som ska stå klar i slutet av 2016. Denna första del omfattar Peuravaara – precis norr om Kiruna tätort där nya järnvägen väster om LKAB ansluter till spåret mot Narvik – till Bergfors, cirka 40 kilometer.
Järnvägsplanen kostar Trafikverket 30 miljoner kronor. Pengarna tas inom ordinarie budget och åtskilliga anställda och konsulter kommer att arbeta med planen.
– Vi har inga pengar till projektering och byggstart, understryker Mikael Ylinenpää, utredare på Trafikverket Region Nord. Men för att få ett underlag till politiskt beslut måste vi börja utreda och se om det går att göra ett dubbelspår överhuvudtaget.
– Vi har byggt ut alla mötesstationer så att vi kan klara malmtågen, men det räcker inte att bara ha mötesstationer. Det är ute på linjen vi får problem och därför är det bara dubbelspår som gäller.
Terrängen i första avsnittet är rätt okomplicerad och grundtanken är att följa befintlig järnväg. Anläggningskostnader tas fram i utredningen. För helt nya järnvägsobjekt brukar en miljard kronor per mil vara ett riktmärke.
Under 2016 fortsätter Trafikverket med att utreda Kopparåsen-Vassijaure mellan Björkliden och Riksgränsen. Där är byggnadstekniska förhållandena mer komplicerade. På sikt ska hela sträckan Kiruna-Riksgränsen planeras.