Persontågen står stilla
Läget är låst. Connex skyller på Ofotbanen. Norrmännen skyller på Connex. Och tågen Kiruna-Narvik står.
Ofotbanen, OBAS, är NSB:s
operatör på norska sidan av Malmbanan Kiruna-Narvik. Företaget bemannar Connex persontåg på norska sidan med egen personal.
OBAS har ett avtal med Connex om samtrafiken över gränsen. Detta löpte ut i december 2005, men förhandlingarna för resten av perioden, januari-december 2006, har gått i stå.
OBAS menar att ersättningen är för liten och att trafiken går med förlust.
Fick inte lämna stationen
När konflikten bröt ut "fastnade" ett persontåg i Narvik och enligt Connex version hindrades tåget från att lämna stationen.
Enda möjligheten enligt OBAS att få ut tåget var att lösa en av tvistefrågorna som handlade om att skuldtyngda OBAS ville få ut hela ersättningen för samtrafiken gällande 2006 på ett bräde. Tidigare har ersättning skett periodvis i efterskott.
Närmast egenmäktigt förfarande, menade Connex jurister om förfarandet med tåget som kom i kläm i Narvik. Detta löste sig dock samma dag.
Connex beslutade i alla fall att omedelbart att ersätta tågen Kiruna-Narvik med buss för att hålla kunderna skadeslösa.
- Läget är låst, menar Gunnar Wulff, Connex chef för Division Tåg. Men vi försöker hålla Rikstrafiken och NSB informerade.
Finns risk att busstrafiken pemanentas om tågen inte börjar rulla?
- Nej, så ska det inte behöva bli. Vi måste på något sätt lösa det här inom en vecka eller två. Det är vårt mål att få igång trafiken.
Inte överens om pengarna
OBAS och Connex hade en kontakt i våras.
- Men eftersom det var osäkert med OBAS ekonomi gjordes en överenskommelse med dåvarande VD:n att betala i efterhand. Vi var dock inte överens om summan. Det skilde en miljon på årsbasis.
Nye VD:n ersattes av den gamle och därefter har inga kontakter tagits. Man är fortfarande inte överens om nivå och kravet som OBAS hade om omgående ersättning för hela 2006.
OBAS anser å sin sida att Connex nekat att använda samma form av avtal 2006 som 2005 och att Connex dikterat vad som ska gälla i fråga om ersättning till OBAS för utförda tjänster.
OBAS har också antytt kopplingar i konflikten till att ett dotterbolag i Norge till Connex ägare levererat olja till OBAS. Detta bolag var det enda som inte ville gå med på ett ackord för OBAS.
- Men det som vi och OBAS diskuterar har ingen koppling till det, säger Gunnar Wulff.
NSB kräver att parterna kommer överens om persontrafiken.
- Vi har kontrakt med OBAS om transporterna på Ofotbanen. Vi förväntar oss att de uppfyller sin del av avtalet så fort som möjligt, säger informationschefen i NSB Preben Colstrup till Fremover.
I dagsläget vänder Connex alla sina tåg i Kiruna.
Läs mer:<BR><A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&ArticleID=1277504&ArticleOutputTemplateID=125&ArticleStateID=2">Turistnäringen oroas av konflikten</A>
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!