Pekka är Kirunas schlagerpappa

Pekka Salomonsson är pappa till schlagern i Kiruna. Redan 2007 föddes idén om arrangemanget. Snart tar bebisen ton.  - Man tror inte att det är sant, men det händer faktiskt på riktigt, säger Pekka Salomonsson.

... ja, äntligen uppe. Kirunas schlagerpappa Pekka Salomonsson tror att BWO klättrar bäst och högst i år. "Det är deras tur nu. Dessutom har de redan en stor publik i öst", säger han.

... ja, äntligen uppe. Kirunas schlagerpappa Pekka Salomonsson tror att BWO klättrar bäst och högst i år. "Det är deras tur nu. Dessutom har de redan en stor publik i öst", säger han.

Foto: Åsa Poromaa

KIRUNA2008-03-05 01:45
Han hade ruvat på idén om Melodifestivalen i Kiruna i flera år. I januari 2007, när Pekka Salomonsson skulle planera sommarens Kirunafestival tillsammans med produktionsbolaget Blixten & Co, bad han dem ta med Peter Brisenheim, produktionsledare för Melodifestivalen till mötet. - Vi presenterade idén om Melodifestivalen i Kiruna för honom och han tyckte det lät bra. Sedan visade det sig att både SVT och Kristian Luuk gillade idén, säger Pekka Salomonsson. Sex månader senare, i september var det klart att Kiruna skulle arrangera Andra chansen. - Vi hade aldrig sökt evenemanget förr. Första chansen för Kiruna blev alltså Andra chansen, säger Pekka Salomonsson och skrattar. Sedan dess har Pekka Salomonsson haft fullt upp. - I samma veva som vi fick evenemanget fick jag frågan om jag ville ta jobbet som flygplatschef och eftersom jag tyckte att det hängde ihop tackade jag ja, säger han. Notan för schlagerfesten går på tre miljoner. 2,2 av dem står kommunen för. Resten bidrar näringslivet med. - Men den exponering som Kiruna får i och med evenemanget är värt över 20 miljoner kronor. Redan nu visar SVT snuttar om Kiruna och i morse var det ett tio minuter långt reseprogram om staden. Pengarna för en sådan reklam kan ju inte kommunen hosta upp, säger Pekka Salomonsson och berättar att nu gäller det att rida på vågen av uppmärksamhet. Skotersafari, Icehotel, Esrange, Icedriving och gruvan är bara några av de saker som besökarna kan ta del av under veckan. Det gäller att visa Kiruna från den bästa sidan. - Det handlar om att skapa mervärden och sådant är vi nästan världsbäst på här i Kiruna. Vi kokar soppa på en spik och har lärt oss att nå ut till många med små medel. Kiruna är unikt och har man något unikt så måste man tala om det, säger Pekka Salomonsson och fortsätter. - SVT-produktion säger att de har mycket stora förväntningar på Kiruna och det lägger ju en stor press på oss, men det ska vi klara av, säger Pekka Salomonsson som ser fram emot tv-sändningen. - Vi ska spänna musklerna och visa att vi kan ta emot stora evenemang i Kiruna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om