Parkeringsprogram ska reglera bilåkandet

Kommunfullmäktige har antagit ett nytt parkeringsprogram som ska minska bilåkandet. Bland annat kan gratis parkering vara ett minne blott.

Debatt. Frågan om parkeringar i Kiruna medförde en lång debatt i kommunfullmäktige.

Debatt. Frågan om parkeringar i Kiruna medförde en lång debatt i kommunfullmäktige.

Foto: Mattias Forsberg

Kiruna2015-09-14 18:03

Tidigare berättade Kuriren om att kommunen tar hårdare tag om felparkeringarna och nu kommer nästa steg där de vill minska bilberoendet och främja vad kommunen kallar en tät och promenadvänlig stad. Det ska göras genom regleringar av parkeringsytor. Tanken är att kollektivtrafik, gång eller cykel skall användas som färdsätt och att färre parkeringar ska användas som incitament för att minska resandet med bil.

Parkeringsprogrammet ska gälla för all nybyggnation och ombyggnation av parkeringsplatser men innebär inte att befintliga parkeringar ändras. Programmet klubbades igenom av majoriteten i kommunfullmäktige men det var efter en lång debatt med kritiska röster från oppositionshåll.

– Syftet med att inte ha bilar i centrum är att skapa ett gångvänligt centrum men sedan måste det finnas bilar i närheten. Tittar vi på centrumgatan så kommer den att vara 200-300 meter lång och det kommer finnas parkeringsplatser i båda ändarna så det blir inte jättelångt att gå, säger kommunalrådet Stefan Sydberg (M).

Centerpartiet och Kristdemokraterna var kritiska till hur arbetet med programmet har gått till och yrkade avslag. Bland annat hade man velat se en bättre politisk förankring i ett tidigare skede.

– När väl förslaget kommer in så är det slaget i sten. Hade det här varit föremål för politisk debatt så hade vi kunnat påverka uppdraget, säger Gunnar Selberg (C).

Han tycker också att det handlar om ett bilfientligt förslag där man inte har tänkt hela vägen.

– Förslaget är präglat utifrån att det är sommar, höst eller åtminstone bara gator.

Stefan Sydberg håller dock inte med om kritiken.

– Det måste ha sin gilla gång att specialnämnderna löser direktiven och sedan lyfts vissa frågor ända upp till fullmäktige, så som parkeringsfrågan.

En annan viktig detalj som finns med i programmet är att det framöver med största sannolikhet kommer att kosta pengar att parkera i Kiruna, trots att det har varit gratis sedan 90-talet.

– Det fins en fientlighet mot bilism bland dem som formulerar förslaget och det tycker jag är synd, säger Selberg.

Stefan Sydberg säger själv att han inte gärna vill betala för en parkering men han hävdar samtidigt att det är rätt att behöva betala.

– Innan man tar bilen ska man överväga om det går att åka kollektivt, cykla eller gå. Att parkera bilen är i motsats till vad många tror inte gratis. Det kostar ganska mycket pengar att anlägga en parkeringsplats.

– Någon måste betala det och då är det rimligt att det är bilägarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!