Omsorgspersonal utbildas efter kritik

Vad är okej att dokumentera i äldreomsorgen? Vilka ord och uppgifter kan vara kränkande? Det är något som diskuteras när personalen i äldreomsorgen utbildas i social dokumentation.

VILL STARTA DISKUSSIONER. Margareta Lejon, utbildningssamordnare, Maj-Lis Ejderlöf, avdelningschef boendeavdelningen och Lena Mäkitalo, utbildare på Vision LMK AB vill att diskussionerna på utbildningen fortsätter på arbetsplatserna.

VILL STARTA DISKUSSIONER. Margareta Lejon, utbildningssamordnare, Maj-Lis Ejderlöf, avdelningschef boendeavdelningen och Lena Mäkitalo, utbildare på Vision LMK AB vill att diskussionerna på utbildningen fortsätter på arbetsplatserna.

Foto: Åsa Poromaa

KIRUNA2008-10-16 06:00
Kunskapsstegen är en utbildningssatsning som startade 2006. Sedan dess har de drygt 500 personer som är anställda inom äldreomsorgen utbildats i hälsa- och sjukvård, etik och genombrottsmetoden. Nu pågår den sista utbildningen om social dokumentation.- Vi har haft brister i dokumentationen och har också fått kritik av länsstyrelsen för att det inte har fungerat. Så därför gör vi nu den här satsningen, säger Maj-Lis Ejderlöf avdelningschef på boendeavdelningen.Kundens säkerhet
Lena Mäkitalo är utbildare på Vision LMK AB. Hon berättar att social dokumentation handlar om en avvägning av kundens behov och kundens integritet. - Vi tittar på vad lagstiftningen säger. Det handlar om hur dokumentationen förvaras, vem som har rätt till insyn, vad som ska dokumenteras och hur ska det dokumenteras, säger hon.- Det handlar om kundens säkerhet - att de får det stöd de ska ha, och personalens säkerhet - att de vet vad som är gjort och inte gjort, förklarar Maj-Lis Ejderlöf.Ska skriva vad de ser
Utbildningen är en heldagskurs för samtliga anställda inom äldreomsorgen. Sedan får också 43 mentorer som valts ut på arbetsplatserna ytterligare två dagars fördjupning i ämnet. Lena Mäkitalo berättar att vissa frågor har återkommit under utbildningen.- Det har handlat om ord. Man har frågat om vissa ord och deras lämplighet. Det jag säger då är att de ska beskriva den faktiska omständigheten, tydligt utan värderingar eller bedömningar. Vi ska skriva vad vi ser. Klart och tydligt, säger hon.De flesta i personalen har redan erfarenhet av dokumentation. En tanke med utbildningen är att väcka funderingar och starta diskussioner ute på arbetsplatserna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om