Vid två tillfällen, 2011 och 2013, har JAXA varit på Esrange utanför Kiruna för att testa prototypen S3CM, en åtta meter lång och ett ton tung flygplansmodell. Syftet är att ”utreda hur man kan minska ljudbangarna som överljudsflygplan skapar”, säger Mattias Abrahamsson.
– När man flyger överljudshastighet så skapas en överljudsbang. Den vill man minska för den gör att man inte kan flyga över land, säger han och berättar att fönsterrutor kan spräckas och tamdjur och vilt kan skadas av ljudbangen. Det var enligt Abrahamsson en anledning till att överljudsplanet Concorde aldrig flög i överljudshastighet över land.
– Man tappade lite effektivitet på det och det finns väldigt mycket befolkning i Asien och man vill gärna flyga över land regionalt, antingen över Japan eller mellan Japan och Kina. Då har man tittat på ett projekt där man kan göra ett plan som är mycket tystare.
De plan som testas är obemannade så kallade UAV, Unmanned Aerial Vehicle, har inga motorer utan släpps ner från hög höjd med hjälp av ballonger, som SSC, Swedish Space Corporation, står för. Planen glider sedan i överljudshastighet förbi ett antal mikrofoner, som ska mäta ljudbangen.– Därför gör vi testerna över Esrange. Vi har dels tillstånd att göra överljudsflygningar och tillstånd att flyga obemannat flygplan, säger Abrahamsson, som berättar att detta bara kan göras på ett fåtal platser i världen.– Det är därför de kommer till oss för att kunna göra kombinationen släppa ballong, flyga överljudshastighet över mark och dessutom flyga en sådan här obemannad farkost. Just den här kombinationen är vi ganska ensamma om i världen.I sommar ska ytterligare ett test genomföras, beroende på om vädret tillåter. Själva flygningen tar omkring 10-15 minuter men Mattias Abrahamsson vill inte avslöja vad den kostar.– Det är ganska dyrt. Vi pratar om tiotals miljoner. Själva planet är jättedyrt och det flyger en gång. Sedan tillkommer hur mycket det kostar att släppa upp en ballong och det jobbet vi gör.
Men när det nya Concorde-planet, som ska ha plats för upp till 50 passagerare, kan vara färdigt för trafik är svårt att förutse.
– Vi snackar 2020-talet, om ens då, säger Mattias Abrahamsson, som berättar att japanerna inte är ensamma om idén. Både i USA och Europa finns idéer för nya överljuds-plan, bland annat ett plan som ska kunna flyga från Europa till Australien på en - en och en halv timme.
– Då snackar vi snabba plan.
Tror du att det kan bli verklighet?
– Förr eller senare blir det garanterat verklighet. Sedan är det frågan om jag hinner uppleva det ens.