Institutet för rymdfysik i Kiruna, IRF, har tre instrument ombord på Phobos-Grunt och dess medpassagerare, kinesiska Yinghuo-1, som bildar Marsekipaget.
Efter en bra uppskjutning gick det illa och länge fanns ingen kommunikation mellan markstation och farkost. Den kretsar i en bana runt jorden eftersom motorn som skulle ge två knuffar från jordbanan mot Mars inte gått att starta.
Tidigare uppgavs att saker och ting måste börja fungera före 26 november, annars stängs "Marsfönstret". Om inget positivt händer inträder transportmodulen med de två satelliterna i atmosfären, troligen 30 november. 2,1 ton farkost, 11,1 ton bränsle.
Når jorden
Bränslet faller sönder, brinner upp och förångas. Så även aluminiumdelarna. Dock kan små delar av motorn, gjorda av rostfritt och värmebeständigt stål, nå jorden.
Förlusterna för IRF bedöms som små vid en krasch. Och det gäller både ekonomiskt och rörande arbete som lagts ner. Trots att ett misslyckande kan stå för dörren anses uppsändningen ha gett IRF avsevärda kunskaper och vidgad erfarenhet.
Nytt hopp
Senaste uppgifterna, relaterade på webbsidan Astrowebb, berättar att ESA lyckats upprätta kommunikation med Phobos-Grunt via en antenn i Perth, Australien. Kommunikationsutrustning och möjligen även elförsörjningen sägs fungera normalt. En gnista av hopp har tänts. Och efter en oväntad banhöjning väntas farkosten hålla sig uppe fram till i mars 2012 om inte färden mot Mars har påbörjats.
Uppdraget för Phobos-Grunt omfattar bland annat att samla in prover på Marsmånen Phobos och föra dessa tillbaka till jorden.