Nya sträckningen formas
Arbetet med nya järnvägssträckningen i Kiruna pågår för fullt. Tre av delsträckorna ska detaljutformas, medan delsträcka 03 är under fortsatt utredning. Järnvägens påverkan på omgivningen har också inneburit att Vägverket upprättat en arbetsplan för en ny bro över järnväg på Nikkaluoktavägen.
KARTLÄGGNING. Vägverket, Banverket och kommunen fanns i Folkets hus för samråd. Senare på kvällen var det informationsmöte med fler intressenter på plats.Foto: Alexander Linder
Foto: Alexander Linder
Nya sträckningsalternativ måste studeras och det är inte klart vilken lösning som är den mest fördelaktiga i samhällsplaneringen. Stor osäkerhet råder kring malmens utbredning och dess deformationszoner, vilket måste tas i beaktande. Kiruna kommun, LKAB, Banverket och Vägverket för ett nära samarbete i utredningen. Järnvägsplanen och detaljplanen måste stämma överens och kommunen har därför beslutat att en detaljplan ska upprättas för den nya järnvägen. I dagsläget innebär det alltså delsträcka 02 och 04 som går väster om Kiirunavaara och Luossajärvi. En bit av delsträcka 01, strax söder om Kiirunavaara, är också en del av detaljplaneområdet. Det är alltså mycket detaljer som måste ordnas innan arbetet med att lägga ut järnvägen kan sätta i gång. - Våren 2009 ska vi vara i gång, säger Robert Eriksson, biträdande projektledare vid Banverket. För att LKAB:s verksamhet bakom Kiirunavaara inte ska påverkas utreds i dagsläget två alternativ. Dels en tre kilometer lång tunnel, dels en ovanjordslösning. - Fördelen med en tunnel blir att LKAB har ett större område att nyttja för sin verksamhet, säger Robert Eriksson. Ingen tunnel i berget
Delsträcka 01, söder om Kiirunavaara, utgår från befintligt spår vid Råtsi. En viltpassage ska anläggas väster om Nikkaluoktavägen. Längre västerut ska det anläggas en mötesstation, en tvåspårsstation, där 750 meter långa tåg ska kunna mötas. Delsträcka 04, väst och nordväst om Luossajärvi, ska gå förbi berget Peuravaara och ansluta till befintlig järnväg. Det blir alltså ingen tunnel genom berget. Enligt Banverket blir det billigare, mer miljövänligt och enklare utan en tunnel i det här fallet. En miljökonsekvensbeskrivning ska också tas fram för samtliga järnvägsplaner. Det blir även en vägbro över järnvägen vid Råtsi, eftersom den nya järnvägen ska korsa Nikkaluoktavägen. Vägen med den nya bron ska höjas med cirka 6,5 meter över nuvarande nivå för att tågen ska kunna passera under vägen. Det ska även byggas en gång- och cykelväg längs sträckan, cirka 600 meter lång, och Vägverket ska även se över om det behövs en skoterled längs vägsträckan för att undvika att skotrar måste korsa järnvägen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!