Dagens järnvägsstation i Kiruna har en begränsad livslängd med anledning av att sprickorna från gruvbrytningen kommer allt närmare. Redan i slutet av augusti kommer man att börja trafikera den nya järnvägen och således även stänga den gamla infarten till Kiruna.
- Raszonen kan sprida sig och då kan vi bli tvungna att stänga stationen tidigare än vad vi hade tänkt, säger Alf Karlsson, projektledare på Trafikverket.
Som läget ser ut nu kan en ny järnvägsstation stå klar någon gång mellan 2015 och 2017, allt beroende på hur den demokratiska processen kring järnvägsplanen fortlöper. En järnvägsplan är järnvägens motsvarighet till kommunens detaljplaner, något som sakägare alltså har rätt att överklaga.
Den 4 juni är det samrådsmöte i Kiruna och då ska förslagen presenteras närmare för allmänheten.
- Vi vill gärna få in synpunkter på vad folk tycker om de här alternativen vi har tagit fram.
I dagsläget har man nio olika förslag för placering. Ett par stycken är belägna nordväst om Kiruna, några vid Råtsi, strax söder om Kiruna. Flera av alternativen bygger dock på en placering relativt nära den nuvarande flygplatsen, det vill säga relativt nära Kirunas framtida centrum.
- Vi har fyra alternativ som vi känner att vi vill gå vidare med. Flygplatsläget är väldigt intressant och så har vi ett alternativ som är ett centralt läge. Råtsitriangeln är ett alternativ men även alternativet längst upp i norr kan fungera bra, säger Alf Karlsson.