– Vi vet vad vi är intresserade av i området. Området är känt sedan 1960-talet men ingen har riktigt koncentrerat sig på det, säger Damian Hicks, vd för det svensk-australiensiska prospekteringsföretaget Scandinavian Resources AB.
Gruvplanerna är inne i ett tidigt skede och det är fortfarande mycket kvar att undersöka – borrningar måste göras, studier gällande transportering och miljöpåverkan likaså. Scandinavian Resources har undersökt prover som Sveriges geologiska undersökning, SGU, gjorde i Lannavaara på 60-talet. De har då kommit fram till att det går att utvinna en nog hög procent av järn, uppemot 70 procent, i Lannavaara.
– Därför är det värt att undersöka det här området vidare, säger Damian Hicks.
Enligt Damian Hicks kan det ta 8-10 år innan en gruva står klar. Men innan det kan bli aktuellt är det mycket som måste undersökas. Förstudien, som de inleder nu, tar ungefär ett år.
– Förstudien kommer kosta ungefär 3-5 miljoner dollar. I slutet av studien kan vi få en rimlig aning om vad hela projektet skulle kunna kosta, säger Damian Hicks.
Projektet kan sträcka sig över tre länder - Norge, Sverige och Finland. Transporten från Sverige till Norge skulle enligt konceptplanerna nämligen gå via järnväg som dras i Finland. Malmen ska enligt företagets förslag brytas i Lannavaara och sedan fraktas med tåg till Skibotn i Nordnorge. För att detta ska vara möjligt måste en järnväg mellan Skibotn och Lannavaara byggas. Från Skibotn skulle sedan malmen exporteras, och där skulle det även behöva byggas en ny hamn. Järnvägen ska finansieras av gruvprojektet.
– Projektet med gruvan och processering av malmen skulle behöva skapa nog mycket pengar för att betala för järnvägen, det är projektet som ska betala för infrastrukturen, säger Damian Hicks.
De menar också att Lannavaara är en bra plats för en gruva, bland annat då det inte ligger i något naturskyddat område. Gruvan skulle i så fall vara ett dagbrott. Men hur sannolikt det är att en gruva blir av vet de inte.
– Det är för tidigt att säga. Det är en hel process kvar att gå igenom. Vi är nog intresserade för att göra en förstudie, men vi vet inte nog idag och det är därför vi gör studien, säger Damien Hicks.
Gruvan skulle dock inte drivas av Scandinavian Resources.
– Vi är ett prospekteringsföretag. Vi försöker alltid att fortsätta vara involverade i våra projekt men vi har inte den kompetensen som krävs för att driva en gruva, så vi skulle i så fall behöva hitta partners som har den kompetensen, säger Damian Hicks.